Støttemur.

Hej.

Jeg står overfor at skal lave en støtte mur. Målene er 20 m lang, fra 80 cm til 1 m høj. Jeg har tænkt mig at lave den af Herregårds kantblokke.

Hertil er jeg ude efter kyndig rådgvining ift til konstruktionen. Indtil videre har jeg tænkt mig at opbygge som følgende:

- Grave rende ca 15 cm dyb. Fylde revnen med et lag cement. Lægge en række blokke i så halvdelen af blokken er i renden og dækket af cement.

- Herefter bygge muren op en række af gangen. Jeg har tænkt mig at lime mellem stenene. Når muren er bygget op vil jeg på indersiden af muren pudse op med cement. 

Muren skal støtte op af jord (græsplæne).

Jeg har følgende spørgsmål:

Generelt - holder min fremgangsmåde. Er der nogen der har andre erfaringer med en anderledes fremgangsmåde?

Er det holdbart nok at lime mellem stenene?

Når muren er pudset op på indersiden skal jeg så smide stabilt grus op af indersiden for at give støtte?

Skal muren er en hældning på nogle grader? Jeg har set flere steder hvor en mur er bygget op med 8 blokke og det er uden hældning.

Håber nogle kan hjælpe mig med overstående - På forhånd tak!

Vh Michael.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Lige nogle tilføjelser:

Jeg bundstøber så første blok er halv dækket og hele rækken skal selvfølgelig i vatter. Men skal jeg grave renden så dyb at der kan lægge en hel blok under terræn som fundament?

Jeg regner med at bruge multiflex fliseklæb mellem stenene - og dette mellem alle rækker.

Skal jeg gøre noget i forhold til fugt/vand efter jeg har lavet bagstøbning? Platon eller andet vandafvisende materiel?

Er et dræn nødvendigt i dette tilfælde?

På forhånd tak!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis