Voss ovn melder fejl...

Hej allesammen.

Vores Voss ovn gik pludselig i udu.

Den viser et billede af en gaffelnøgle og koden:  "00d".

Da jeg har kraftige elektriker tendenser (og lommesmerter),

vil jeg helst selv udskifte stumpen - eller hvad det nu er.

Så hvad er der mon galt?

Typen er: IEL 671-1

Hvidemaljeret; den næstbedste modelserie for ca. 8 år siden?

Venligst
Erik

I'd rather be flying...
Hej allesammen. Vores Voss ovn gik pludselig i... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for tippet! Fin forklaring.
Har haft samme problem. Her er lige nogle supplerende oplysninger.
Det lader til at det fedt, der med tiden sætter sig i den glasflex- strømpe der isolerer ledningerne - giver en svag strømovergang,
så styringen tror at føleren er defekt.
Følerens varenummer er : 629420 og den koster ganske rigtigt 7-800kr - helt ufatteligt, når man ser den!!!!!!!!!
Jeg klarede mig med nyt glasflex om ledningerne; føleren fejlede ikke noget.
PTC-modstanden (Positiv Temperatur Coefficient) skal måle ca. 5-600 Ohm ved stuetemperatur og stige med temperaturen.
Glasflex fås bla.a. på elektroværksteder, hvor det bruges ved elmotor rep.

Nu kan ovnen så forhåbentlig køre 10 år til !

Mvh. KAN
På styreprintet sidder en række ens relæer (6-7 stk) mrk. Omron G2R-1A-E 18V DC
Kan købes hos Farnell:
http://dk.farnell.com/omron-electro...ct=1566292
Relæerne brænder med tiden sorte på kontakterne, og jeg har haft gode erfaringer med at skifte dem (skal loddes ud).
Man kan også starte med at checke hviket relæ, der klikker når fejlen kommer.
Så kunne man bytte det fejlende med et af de ikke sværtede (og måske rense det sværtede inden genmontage).
Mvh. KAN

takker for hjælpen som sparede mig for tid  der sidder 9 relæer  under bagerste dækplade 3 stk var sorte indei , af med plastkappen  engang kontaktrens og afslibning af kontaktflader med fint polerlærred  korn 300  nu kører skidtet igen  pemge sparet er fri for at ulejlige en reparatør eller værre en tur på genbrugspladsen med en alt for god ovn


Bent.O
Midt på den største side, tæt ved bunden er der et hak. Det gælder begge sider. Der skal man med en spids kniv eller lille skruetrækker bøje siden lidt ud, så den slipper den sorte hak. Først i den ene side så den anden, uden at den første smutter ned.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Har skiftet alle mine gamle relæer ud  med nye købt hos Farnell til ca 20 kr. stk vores go"e gamle ovn virker som var den ny  du kan ikke få de gamle relæer mere er udgået af prodution men du kan få erstatnuingsrelæer de er meget lette at udskifte med lodning , har du ikke en tinsluger da brug trykluft når du har smeltet tinnet ved loddeøen  husk det er kun fantasien der sætter grænser 


Bent.O
Har et 12-14 år gammelt Voss Electrolux komfur som har fungeret perfekt indtil nu.
Nu vil induktionskogepladerne ikke rigtig. Efter 5 minutter begynder det at klikke helt vildt og alle displays blinker med det tal/bogstav det står.
Når man drejer ned på nul, blinker det videre, og holder først op efter et lille stykke tid.
Har lettet på "låget" men der er ikke spor af fedt, fugt overhedning osv.

Nogen bud ?

SL
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis