Styrkeberegnin I-bjælke

Hej.

Er der nogle her der ved hvor man kan finde tabeller, eller formler til styrkeberegning af en I-bjælke?

Har en ipe100 bjælke på ca 4 meter. Når den er fastgjort i den ene ende, hvor meget vægt kan man så belaste den frie ende med, uden at den begynder at bøje?

Bjælken skal fungere som kran/skinne for løbekat, så belastningen bliver vinkelret på bjælken.

Håber der nogle forslag.

Mvh
Sømanden
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan gøres bjælken fast i den anden ende?

Når du siger bjælken belastes vinkelret mener du så i bjælkens stærke retning eller i den svage retning?

Er bjælken styret vinkelret på belastningsretningen eller kan den kippe (flippe ud til siden)?

Belastes bjælken på oversiden eller undersiden?

Hvad er stålkvaliteten?

Hvor store nedbøjninger kan tolereres?

Er der dynamiske belastninger?



Venlig hilsen

Jens

Hej.

Den ene ene svejses fast, den anden ende vil være fri. Da bjælken skal fungere med en løbekat / kædetalje, vil belastningen være lodret nedaf.

Der kan godt tillades små nedbøjninger, men ikke så store at det fører til blivende deformationer.
Stålkvaliteten er S 235 JRG2 - Rst 37-2

Skal ikke kunne løfte flere tons, men ville være rart med en vejledende ide om styrken af den færdige kranbjælke.

Mvh Sømanden

Bjælken vil være ekstremt følsom overfor kipning. Uden at have regnet på det, vil jeg mene den stort set ikke kan bære noget med mindre du kan fastholde spidsten i vandret retning, så den ikke kan flipper ud til siden. Forestil dig en lang lineal på højkant der rager ud over en bordkant. når du trykker nedad på spidsen vil den have tendens til at flippe ud til siden i stedet for at bøje lige nedad.

Hvis du ikke har mulighed for at fastholde den vandret, er det ret afgørende om løbekatten kører på toppen (værst) eller på de nederste flanger (bedre). Det svarer til, at du trykker på toppen af linealen eller trækker i bunden.

JC

Venlig hilsen

Jens

Hvad svejses bjælken fast til? Kan det optage det store moment uden at bøje?

Venlig hilsen

Jens

Nu har jeg regnet lidt på det. Hvis vi siger du får den fastholdt vandret, så den ikke kan kippe, vil du kunne påføre ca. 150 kg i spidsen inden du får plastiske deformationer. Såfremt det du svejser bjælken fast til et 100% stift vil nedbøjningen i spidsen ved 150 kg være omkring 30 cm. Det er således ret begrænset hvad du i bedste tilfælde kan bære med bjælken.

Håber det hjælper dig.
JC

Venlig hilsen

Jens

Annonce
Hej.

Løbekatten kommer til at køre på den nederste flange.
Ca 1,5meter ude, kommer der en skråstiver ned til overkanten af I bjælken.
Det punkt hvor bjælken bliver svejset fast, kommer til at kunne dreje over en aksel.

Kan godt se det kræver væsentlig flere oplysninger og beregninger en forventet, men prøver at se om jeg får tid i aften, til at lave en skitse med mål og dimensioner.

Men indtil videre siger jeg hvert fald tak for hjælpen.

Mvh
Sømanden
En skitse hjælper altid på forståelsen ;o)

Venlig hilsen

Jens

Maximal nedbøjning for den konstrutions type du beskriver er 1:250. Du er nødt til komme med en vægtstørrelse på kranen. En normal 4 meters svningkran som du er ved og lave er bygget i en 160 ipe for 250 kg mener jeg men det er den model med skråstiver 2,7 m ud ovenpå. Hvad angår problematikken om den il bøje i vandret er det ikke et tilfælde der sker har set så mange kraner efterhånden og ved at det ikke sker. Men skriv igen hvis du skal bruge mere info lever af og servicere sådadn noget grej til hverdag

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej.

Lige lidt flere oplysninger om kranen, samt lidt billeder.
Ipe bjælken er 400cm, og i den ene ende svejses den fast på en lodret ipe100, som er ca 65cm høj. 2 meter ude på bjælken, sidder der en skråstiver, som i modsatte ende er svejset fast ca 40 cm over selve kranbjælken. skråstiveren er lavet af firkantrør, 50x25x3.

I enderne af den lodrette Ipe, er der svejset to "hængsler" på, dim 70x25mm

Selve søjlen til kranen består af firkantrør 180x180x6, hvor der også er svejset 2 70x25mm hængsler. I gennem hængslerne kommer det en stykke rustfrit stål Ø25mm.

kan godt være at udregningerne er mere omfattende end jeg troede, men måske nogen har erfaring med hvad andre kraner i den størrelse kan løfte.

Mvh
Sømanden
Umiddelbart ville jeg faktisk skønne den til 250 kg. Men er dog ikke sikker, den afstivning vi bygger på er konstrueret noget andreledes faktisk. Men den burde munne holde 250 kg omende den bliver meget tung og dreje med vægt i. Håber da du har lavet plads til nogle bøsninger nogle steder i dreje leddet ellers bliver du meget hurtigt træt af den. Vi bruger normalt lejer i vores men mange af de andre på markedet er konstrueret med en messing bøsning i omkring akslen. Du skal nok regne med at der hvor den sidder fast på søjlen ibunden vil deformer når du tester evnen af den ser ud til at det bliver det svageste punkt i din konstruktion der skal du nok lave en stor kant rundt på RHS profilen ligesom en krave. Men det er lidt svært at forklare hvordan det skal laves men er temmelig sikker på at når du drejer den til siden med vægt på at den deformerer ved det nederste punkt.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis