Hvor stor kompressor 16Liter / 6Liter

Jeg har indset at jeg ikke længere kan klare mig uden en kompressor. Men hvor stor skal såden en fætter være.

Jeg skal bruge den til at pumpe cykler / bil?, og til søm/stifte pistol(lister i huset), og andre småopgaver.

Jeg hælder til en harald nyborg kompressor til ca. 1000kr
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6375&Grp=&n=10

2,5HK
10 bar
16L tank

Men jeg har ogå set nogle små 6 liters kompressorer. F.eks. en hos stark til 695
http://www.stark.dk/templates/DT_Handout.aspx?id=27843

2HK
8 bar
6L tank
Desuden følger der stiftepistol og slange med.

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jamen forskellen på de 8 og 10 bar er underordnet, til de opgaver du har. Forskellen på tankens størrelse har betydning for, hvor ofte den kører - og du har f.x. ikke overskud til at male større enheder med en 6 liters tank (men det har man næsten heller ikke med en 16 liters). Bemærk, at Onkel Harald også har en 2,5 HK's til 698,-

Til hobby-brug vil jeg - alt andet lige - vælge den billigste, for den vil typisk "tære op" inden den er slidt op, for hvem husker/gider lige tømme den hver gang efter brug....

Brug de sparede penge på at købe en vandudskiller og en tågesmører - det har jeg ikke fået gjort og det kan mærkes på værktøjet...


Mvh.

Jan R.
Tilføjer lidt olie til luften, som smører dit værktøj. F.x. en sømpistol - min begynder at gå dårligt efter 50-100 skud, hvis den ikke får lidt olie.

Mvh.

Jan R.

Hej Cathallo.

Hvad er lige det for en model Onkel Harald har med vand udskiller monteret, jeg handler meget der og har endnu ikke set den. Mon ikke du mener aftapnings ventilen i bunden af tanken.

Vand udskilleren er et lille filter i en beholder som du har på efter ventilen på kompressoren og det er en god investering som Jan skriver, dog kan du godt klare dig med en mini tågesmørre på sømpistolen. Du må nemlig ikke bruge tågesmøring på maler pistolen eller når du pumper dæk op.
Du kan se vandudskilleren og tågesmøren i Onkels hoved katalog.

 

V.h.  Håndværkeren

Skrevet af Håndværkeren den 23-10-2008 09:18

Hej Cathallo.

Hvad er lige det for en model Onkel Harald har med vand udskiller monteret, jeg handler meget der og har endnu ikke set den. Mon ikke du mener aftapnings ventilen i bunden af tanken.

.
.

V.h.  Håndværkeren

Der står at den har vandudskiller, men hvad de mener det er på den model ved jeg ikke
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6375&Grp=&n=10

Annonce
Jeg har set omtalte model, og det er en tyrkfejl ! men du kan se at i bunden af tanken er der en lille "tap" det er ventilen til aftapning at vand.
jeg har en selekta fra harad og der er vandudskiller på, mener det er deres 2 hk model.

Det er total spild af penge at købe kompressor under min 50 L, den vil kører konstant, ikke have luft nok til de mest simple opgave.. og ja jefg ved godt du siger du skal kun brugen den til sømpistol og andre småting, men har man først en kompressor så finder man hurtigt nye områder at bruge den til.

Husker du at åbne for ventilen i bunden af tanken efter brug, holder den i mange år, og gør du ikke holder den alligevel længe, det er jo 4-5 mm beholderplade, det er noget tid om at ruste igennem.

Mvh


<p>Peter Madsen</p>

Hej Pema.

Det vil jeg nu ikke give dig ret i, du ser heller ikke ret mange håndværkere der slæber rundt med en kompressor med en 50 liters tank, faktisk har de fleste den viste model v/Onkel Harald. Det er muligt at de har købt den et andet sted, men i princippet er det den samme. Den findes også en med to cylindre !

Skrevet af sluppermand den 23-10-2008 16:00
jeg har en selekta fra harad og der er vandudskiller på, mener det er deres 2 hk model.
Er du sikker på at det er en vand udskiller, jeg har også den Selekta model med 2 Hk. og jeg kan ikke finde vand udskilleren. Tror du ikke det er reduktions ventilen du tænker på. En vand udskiller har et gennemsigtigt glas hvor du kan se vandet i, og der er så en ventil i bunden af glasset til tømning.

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også