Hvor stor kompressor 16Liter / 6Liter

Jeg har indset at jeg ikke længere kan klare mig uden en kompressor. Men hvor stor skal såden en fætter være.

Jeg skal bruge den til at pumpe cykler / bil?, og til søm/stifte pistol(lister i huset), og andre småopgaver.

Jeg hælder til en harald nyborg kompressor til ca. 1000kr
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6375&Grp=&n=10

2,5HK
10 bar
16L tank

Men jeg har ogå set nogle små 6 liters kompressorer. F.eks. en hos stark til 695
http://www.stark.dk/templates/DT_Handout.aspx?id=27843

2HK
8 bar
6L tank
Desuden følger der stiftepistol og slange med.

Jeg har indset at jeg ikke længere kan klare mig... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Håndværkeren den 24-10-2008 09:38

Hej Pema.

Det vil jeg nu ikke give dig ret i, du ser heller ikke ret mange håndværkere der slæber rundt med en kompressor med en 50 liters tank, faktisk har de fleste den viste model v/Onkel Harald. Det er muligt at de har købt den et andet sted, men i princippet er det den samme. Den findes også en med to cylindre !



Det kan så ikke være til de store opgaver.. men tilgengæld ser du heller ikke mange håndværker der bruger trykluft, andet end på værkstedet.

Det man skal gå efter ved kompressor valg er, hvad skal man bruge den til, hvad forbruger værktøjet, hvor meget luft/hvor hurtigt kan kompressoren komprimerer luft, så har man ca. hvor stor reserve kapacitet man skal have i sin tank.

Sømpistoler bruge ikke meget luft, mens feks. slibeværktøj, slagnøgler benytter store mængder luft.

mvh

<p>Peter Madsen</p>
Jeg har lige købt haralds 2,5HK og der er kun reduktionsventil på, selv om at de skriver vandudskeller.
Og da jeg bla.skal bruge den til at plet male bil har jeg købt en vandudskeller.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jo PeMa, men det værktøj du nævner bruger så store mængder luft at det ikke længere er en 220v. model vi kan bruge. Og da slet ikke hvis der skal kunne sandblæses også.
Jeg ville helt klart også vælge en tank så stor som muligt til pengene, så undgår man også at man skal vente på at den har "samlet" luft nok, bare en gang lister i en udsstue kan en 25L tank godt halte lidt afhængig af hvor rundhåndet man er selvfølgelig
Reelt er det jo ikke tankens størelse, der er afgørende for hvor meget den kan leverer. Men antallet af cylindre og motorstørelse. Da jeg i sin tid kørte kran på Svendborg værft, kom der et østtysk firma der skulle sand/vand blæse en af statens bil færger, de havde en stor gammel ombygget glødehoveds motor med som leverede luften, den blev trukket af en 300 Hk. diesel motor. Og luft tanken var på 500 liter. Den leverede dog over 2000 l. luft i minuttet.
ja jeg er sikker for jeg tømmer da vand ud af bunden i glasset:)
det kan jo være der har været vandudskiller på men de er holdt op med at lave det på de nye
Det kan du have "lidt" ret i, men tankens størrelse er jo en slags buffer for motoren der pumper ny luft i, nu er det jo heller ikke den størrelse motor vi snakker om her, det er vel de færreste der vil have en 300 Hk. diesel motor med en 500 liter tank stående for lige at skulle pumpe konen cykel op eller skyde et par stifter i en liste, men point taken motoren har selvfølgelig stor indflydelse.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også