lavselv CNC maskine til plexiglas?

Hejsa

Jeg har læst nogle tråde om nogle der har lavet en CNC maskine til træ og har selv planer om at lave en.

Men inden jeg køber stort ind, vil jeg egentlig gerne vide, om dem der bruges til træ. Kan modificeres til Plexiglas.

Skal bruge det til frontpaneler til elektroniske kabinetter, så mit ønske er at lave en CNC maksine der kan skære plexiglas ud og lave de forskellige huller og til sidst indgraverer bogstaver, linjer og tal, som finish.

Har læst denne tråd
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/tabid/54/forumid/8/postid/111909/view/topic/Default.aspx

Og det er den stil jeg er ude efter.. Bare til Plexiglas istedet :-)

Ved at der er nogle der har lavet CNC maskiner, der kan håndterer plexiglas og lign.
Men er der noget speciet, jeg skal have fat i, eller er det bare fræseren og noget vandafkøling der skal til?

På forhånd tak,
Dan Nielsen
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg mener at kunne huske, at jeg i en fjern fortid brugte sprit, som kølemiddel, plexiglas har det med at klumpe og smelte ved bearbejdning.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tja, den jeg har købt har ingen problemer med plastik. Jeg har "bare" valgt at købe nogle lidt andre hoveder til formålet, og som bent siger, så gå lidt langsomt til værks.
Jeg kiggede efter en tabel, men fandt kun frem til et eksempel: http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?postid=357502
Det han har fået til at virke, er omregnet til modersmålet svarende til 40 skæremeter.
Så afhængig af diameteren på det værktøj du vil anvende, vil du jo nok få brug for 0-6000 omdrejninger. Jeg har selv bearbejdet plexiglas med alm vand, og rigtig fine resultater.

Peace through superior firepower.

Tak for de fine svar.

Jeg har tænkt på at købe de dele, som "Metalsnekeren" anbefalede i den tråd jeg linkede til.

http://www.hobbycnc.com/products/hobbycnc-pro-driver-board-packages/ 3 Axis - 4,2 v koster +30 dollars mere. Men blev fortalt at det var pengene værd.

Software, har hørt flere nævne Mach3, så regner med at jeg vælger den. (med mindre i anbefaler noget andet.)

Har tænkt på at købe Trapezspindler hos Meadler.de, men er ikke klar over, hvad diameter jeg skal vælge.

Har ikke meget forstand på CNC endnu, men det skal nok komme.. Det er en spændende projekt.

Jeg er bare lidt usikker på de produkter der er beskrevet.. Det er jo surt at bruge penge på noget, som man ikke alligvel kan bruge.. Og har nok skrammel til at ligge

MVH
Dan
Annonce
Har fået hjælp fra en der også har bygget en. Så varerne er bestilt.

Har dog et spørgsmål, hvad er den bedste måde at koble ens steppermotor til en Trapezspindel?

På forhånd tak

Dan
Hej Dan.
Du kan få specielle koblinger hos BONDY 70151414.
Mvh.Jørgen.
Du skal vel selv dreje enderne af spindlerne ned på diameteren, så laver du den bare samme diameter som akslen på motoren. Så er det ikke det sværeste lige at lave en simpel kobling selv.
Det forudsætter selvfølgelig at du ikke skal have en udveksling, men det har du vel tilpasset med stigningen på spindlen?

Peace through superior firepower.

Har slet ikke modtaget tingene endnu, så har dog ikke rigtig prøvet noget endnu.

Min tanke var at, jeg ville have en kobling, der var billig eller evt. en man selv kunne lave. Bare den fungere :-)
Dem fra Bondy, ser ud til at være rigtig godt.. men tror desværre prisen er for høj, vil dog spørge dem om prislejet.

Tak for svarene

Hilsen Dan
Jeg har arbejdet på en plastfabrik hvor man cnc fræsede i alt muligt plast. Der blev ikke brugt nogen som helst form for køling. Det er omdrejninger og selve hoved der gør tricket.
Hvis du absolut vil køle skal du bruge rent vand.
Sprit og alle andre former for opløsningsmiddel vil få plexiglas til at krakelerer i overfladen. Derfor skal man heller ikke bruge opløsningsmiddel af nogen art når man pudser plexiglas.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis