lavselv CNC maskine til plexiglas?

Hejsa

Jeg har læst nogle tråde om nogle der har lavet en CNC maskine til træ og har selv planer om at lave en.

Men inden jeg køber stort ind, vil jeg egentlig gerne vide, om dem der bruges til træ. Kan modificeres til Plexiglas.

Skal bruge det til frontpaneler til elektroniske kabinetter, så mit ønske er at lave en CNC maksine der kan skære plexiglas ud og lave de forskellige huller og til sidst indgraverer bogstaver, linjer og tal, som finish.

Har læst denne tråd
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/tabid/54/forumid/8/postid/111909/view/topic/Default.aspx

Og det er den stil jeg er ude efter.. Bare til Plexiglas istedet :-)

Ved at der er nogle der har lavet CNC maskiner, der kan håndterer plexiglas og lign.
Men er der noget speciet, jeg skal have fat i, eller er det bare fræseren og noget vandafkøling der skal til?

På forhånd tak,
Dan Nielsen
Hejsa Jeg har læst nogle tråde om nogle der har... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Whimpy på 27 okt 2008 16:50
Har slet ikke modtaget tingene endnu, så har dog ikke rigtig prøvet noget endnu.

Min tanke var at, jeg ville have en kobling, der var billig eller evt. en man selv kunne lave. Bare den fungere :-)
Dem fra Bondy, ser ud til at være rigtig godt.. men tror desværre prisen er for høj, vil dog spørge dem om prislejet.

Tak for svarene

Hilsen Dan


http://stores.shop.ebay.co.uk/PT-AND-BEARINGS_Couplings_W0QQ_fsubZ19682250QQ_sidZ750223540QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em322

Jeg har købt fire Lovejoy L050 koblinger (max boring 16mm) som er fantastiske til prisen og dem gav jeg £4.25 for pr. stk.

Desværre er der ikke nogen til salg på siden nu, men du kan jo skrive til sælgeren og spørge om vedkommene har flere på lager.

Hilsen Metalsnedker

Efter at have knækket 2stk  0,5mm fræsere lykedes det mig at fræse i plexi for første gang. En lille delfin. Jeg tror det der gjorde forskellen var fræseren med 1 skær og meget stejl spiral, ellers er det svært at komme af med spånen - og der var en del af dem - kan du se på billedet. Jeg har brugt den billigste vinduesrens fra Fakta som kølervæske. 

Jeg har også kørt meget langsomt og selve fasonen er fræst ud i 10 runder - bare for ikke at knække fræseren igen - de 2 første var ret dyre, men dem jeg har købt og bruger nu er billige og virker fint. Min maskine er et upræcis legetøj i MDF som bliver udfordret ret meget. Der er billeder af den i den lange tråd et sted mellem side 16 og 18 tror jeg.
Noget skal man jo træne på.

Jeg har filmet noget af det. Her kan du se hvad der sker når man ikke har den rigtige fræser

http://www.youtube.com/watch?v=TML-ZQZPVcg

Og her, hvor langsomt jeg har kørt - men det kan sikkert gøres meget hurtigere. Også når man bruger større fræsere kan de flytte spånerne lidt hurtigere.

http://www.youtube.com/watch?v=4blBjDGOHZQ

Mvh Adam

Hej Adam

Det ser godt ud  
Har du prøvet at bruge luft til at fjerne spånerne med?
Tror det vil hjælpe dig med at få spånerne væk fra dit værktøj så de ikke samler sig i en stor kugle og på den måde holder på varmen, og hvad værre er at de ridser dit emne.
Er det pga. varme eller fordi du ønsker flotte kanter du bruger vandet ?

Sommer Hilsen
Børge


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Til adam:

Grunden til dine fræsere knækkede kan også være fordi din spindel kaster for meget, det kan i hvertfald have stor betydning for fræsere i hårdmetal, selv i et blødt materiale som plexi.

ps. dett godt at se nogle der køre med høje spindel omdrejninger med små fræsere! har set alt for mange gøre det modsatte ;-)
Børge - jeg har desvære ikke kompressoren mere. Jeg har bare brugt væske til at køle det lidt ned så det ikke smelter sammen og samler sig som en candyfloss på værktøjet og det ser ud til at virke. Ja, denne plastik klump ødelægger hele plexi overflade.

phill - det er ikke helt med vilje jeg kører så hurtig :-) Min "overfæser" som er en slibemaskine fra Bauhaus for 100kr kan bare ikke køre langsommere. Jeg har forsøgt at montere en lysdæmper imellem for at få omdrejningerne længere ned, men det virker ikke som planlagt. Den kører bare langsommere og langsommere og stopper til sidst.

Nu har jeg også slidt det foreste leje i slibemaskinen efter måske 5 timers fræsning og de sidste 3 gange har den kørt i over 1 time uafbrudt pr. gang, men nu er det skiftet ud og kører igen.

Og ja, den slå lidt, men jeg prøver at rette det inden jeg laver noget. Det er selve holderen der kræver lidt kærlig hånd inden jeg spænder den helt.

Mvh Adam

Annonce
Hvis dit plastic smelter skal du køre med en højere feed. Det er spånerne der skal transportere varmen væk.
hvis du ikke kan skrue hastigheden ned på slibemaskinen, så kan du faktisk afhjælpe problemet ved at skrue din feed endnu mere op. 
På filmen ser det ud til at overfladespændingen i vandet holder på dine spåner.... måske et par dråber sulfo i vandet kan afhjælpe det?

SommerHilsen
Børge

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Jeg tror jeg har brugt vand på videoen.
Det sker ikke hvis man bruger vinduesrens. Det har jeg brugt til delfinen. Jeg har også brugt en tandbørste til at flytte væsken lidt og fjerne spåner.
Det virker ok så længe jeg ikke har større ambitiøse projekter. Den lille MDF maskine kan ikke ret meget, men jeg presser den lidt mere hver gang.

Mvh Adam

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis