glasfiber og arbejdstemperatur mv.

Hej
Jeg har en lille revne i min glasfiberbåd ( granada 27 ).
Revnen er ved en af vantskruerne og er ikke ret dyb ( ca. 2-3 mm ) .
Længden af revnen er ca 150 mm.
I sommer prøvede jeg at reparere revnen med noget gelcoatpasta, men efter første sejltur kom revnen tydeligt tilsyne, som om at gelcoat er alt for stiv i det ?

Hvad skal jeg gøre for at få revnen helt væk ??

og er det overhovet noget jeg kan give mig i kast med her i efteråret/ vintersæsonen - er der ikke noget med nogle specielle arbejdstemperaturer ??

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jo det er der ,jeg har ladet mig fortælle, at materialet,og de nærmeste omgivelser skal holde en temperatur på mellem 21-25 grader i mindst et døgn mens glasfiberen hærder, og gerne mere

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

>>lysnæs
hmm - kan nu ikke umiddelbart se at der skulle være nogen svaghed. Det er syrefast jern og der er sat en forstærkning i både bagbord og styrdbord side, men omvendt kan jeg godt se at der må være et eller andet med at jernet arbejder i forhold til glasfiberen ??
Det er ikke dit røstjern der er noget galt med, men glasfiberen, og jeg vil på det kraftigste anbefale dig at få gjort noget ved sagen. Du skal have røstjernet af og have slebet ind i glasfiberen så der dannes en bred grøft langs hele revnen, den skal være ca. 5 cm. bred på hver side af revnen. Og så skal du have støbt ny glasfiber i af flere lag, lidt tykkere end omgivelserne, når det er gennem tørt kan du slibe det så det flugter med omgivelserne og så på med noget gelcoat. Først her efter kan du borer huller til røstjernet igen og få det monteret, husk at der skal sikaflex imellem jernet og glasfiberen.
Det er et enormt træk, der opstår i sådan er røstjern, og de kræfter overføres til skrogsiden og derfor er det her det skal kunne holde og ikke dækket, er der ikke noget galt her, kan det være at placeringen er smuttet lidt så trækker er skævt, ta' et billede indefra, så der er et grundlag at tale ud fra.
Her er der lidt om Granadaen og dens svagheder, hvortil røstjern henhører.
http://www.granada27.dk/images/baadnyt.pdf
Det fremgår at røstj. går igennem dækket et sted, hvor der er laminat med balsatræ, og det er ikke måden at gøre det på. Hvis der er en Granada klub med forum, ville jeg prøve der, da det synes at være et generelt problem, og nogen har vel løst det.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
>>Lysnæs
ok. Tak for dit indlæg.
Det varer lige lidt inden jeg kommer op til båden igen. Men så vil jeg da tage et par billeder indefra, men der er altså ikke umiddelbart noget at se.
Du skal også have tak for dine henvisninger.
jeg vender tilbage på et senere tidspunkt..
For lige at være lidt lyseslukker, så må du forvente at, balsatræet i laminater kan være vådt/rådnet et stykke uden om skaden, det bør du undersøge, evt sørge for at det kan udtørre i løbet af vinteren. Og så ændre konstruktionen til foråret.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

hej der kan være op til 4.000 til 7,000 kg træk så der skal ikke være så meget til at der kommer et skævt træk til prøv at se på billet af frederrikke der er et exempel på at der er et skævt træk

hilsen rene


renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Hovsa ! ja det er da først nu at jeg opdager at dit røstjern sidder i dækket, hvilket vil sige at der må være en forbindelse imellem skroget og gennemgangen. Og her kommer så "bomben" det behøver ikke være befæstigelsen i skroget der er sluppet, men mange glemmer at stål o.l. giver sig over tid, bare 2 mm. så har du baladen med revner i dækket.

Nu er der nok nogle stykker der vil mene at jeg vrøvler, men niksen det er fakta.

Prøv at tænke på noget i en lidt mindre dimention der også er påvirket af mindre kræfter, din cykkel kæde. Hvorfor mon den skal strammes op efter et stykke tids brug. Eller en lidt kraftigere model, til en mc. min blev på to år 1,5 cm. længere og det var kun med 24 hk. på en solomaskine.

nu består en kæde jo af mange led, som bevæger sig i forhold til hinanden, hvorved en del slitage opstår, så det er kæden i sig selv bli'r længere, det er ikke metallet, som gi'r sig.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis