glasfiber og arbejdstemperatur mv.

Hej
Jeg har en lille revne i min glasfiberbåd ( granada 27 ).
Revnen er ved en af vantskruerne og er ikke ret dyb ( ca. 2-3 mm ) .
Længden af revnen er ca 150 mm.
I sommer prøvede jeg at reparere revnen med noget gelcoatpasta, men efter første sejltur kom revnen tydeligt tilsyne, som om at gelcoat er alt for stiv i det ?

Hvad skal jeg gøre for at få revnen helt væk ??

og er det overhovet noget jeg kan give mig i kast med her i efteråret/ vintersæsonen - er der ikke noget med nogle specielle arbejdstemperaturer ??

Hej Jeg har en lille revne i min glasfiberbåd (... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Når du sætter riggen på en sejlbåd i foråret vil du bemærke at den er blevet lidt slap når du piller den af igen i efteråret. Det kan godt være at det er ledene i en kæde der er skyld i den store ændring, men jeg ved dog så meget om metal at er der et vedværende træk vil det give sig over tid. Ellers ville du jo ikke kunne sprænge det i en presse når man måler styrken i træk.
en wire har ikke een eneste tråd, som går i en lige retning fra ende til anden, der er også fra start lidt luft mellem de enkelte tråde, et stort pres vil medføre at, trådene presses sammen, diameteren bli'r mindre, hvorfor wire'n bli'r længere. Derfor anvender de avancerede sejlere rod-rig som er een tyk tråd, så riggen ikke gi'r sig.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Du vil bare have ret Lynæs, ok så får du det,jeg får så fred.

>>lysnæs og håndværkeren

Tk for de mange svar - men er der ikke en af jer der kort kan opsummere hvad i synes jeg bør gøre. Det er fint nok med alle de tekniske detaljer om jern der udvider sig, wirekonstruktioner osv, men jeg er faktisk blevet lidt forvirret ..

 

Altså hvad gøre nu og hvad kan jeg gøre til foråret ??

Tjah, jeg syntes jo blot at du skal få ordnet den revne i dækket, eventuelt give den en forstærkning under dækket med noget glasfiber. Alså slibe gelcoaten af på undersiden omkring røstjernet og lægge en tre fire lag glasfiber omkring jernet. På dækket skel du blot have revnen renset og fyldt noget nyt gelcoat i.
Annonce
ja man kan jo starte med hvordan dit dæk er opbygget. Først lægges et lag glasf. i formen dernæst pålimes balsatræklodser til sidst glasfiber igen, således du får et tykt og stift dæk. I denne proces har producenten så sjusket, idet man normalt udskifter balsatræet med marinefinér, ved alle gennemføringer da balsa ingen mekanisk styrke har. De små beslag bores gennem dækket og fastspændes, og den rustfri afstivningstang, som skal ta' trækket spændes på. Tid efter anden vi rokkeriet medføre en utæthed omkring bøjlen, der vil begynde at trænge vand ind og balsa'en rådner og så er der ikke forbindelse mellem de 3 lag lige der. Det nedsærret styrken og resultatet kan ses på din båd. Det man bør gøre er at fjerne glafiberen indv. uden om røstjern, fjerne balsa og i stedet sætte et stykke marinefiner i, det skal fastlimes til undersiden af øverste lag glasf. og siden påføres glasf. på undersiden til samme tykkelse, som det gamle var. Så hænger alle 3 lag sammen igen, og du kan rep. den udv. skade. Derefter kan du montere dine røstjern igen, gerne med tætningsmiddel .
Det er så min version. Der findes  andre kan jeg se.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nu er det jo ikke alle værfter der anbringer balsa i dækket, på Ejvinds var der kun balsa i selve kahytten tag.
Det har du ret i, men hvis du havde ulejliget dig ind på beskrivelsen i et foregående link, ville du ha' set at, det er der på en Granada 27.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nej det havde jeg ikke været, det er jo et papskiv ! Forstået på den måde at istedet for at støbe et dæk der minimum er 8 mm. tykt og selvbærende, laver de noget tyndt pap med balsa imellem.
Vi skulle jo forsøge at råde manden, ikke sable hans skib ned. Men dens slags konstruktioner er meget sensible over for indtrængende vand. For det første rådner balsatræet og hvis der er meget vand i træeet i frostvejr kan store områder blive presset i stykker, der er sikkert et par stykker, som har prøvet at gå på et " blødt dæk " , det er delamineringer, som er årsagen. Så aldrig køb en båd af den slags, hvor der er åbne huller efter f.eks. fjernede beslag, utætte gennemføringer eller bløde felter. Det er et " helvedes job" at reparere.
Jeg vil anbefale at fjerne glasfiberen indv. allerede nu så vandet kan tørre væk.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis