returløb på fjernvarme.

Hej vi har lige fået et brev fra fjernvarme selskabet omkring at vi ville få en straf hvis vores temperatur på returløbet ikke bliver lavere, hvordan gøres det uden at varmeforbruget bliver tilsvarende højere?
returløbet ligger på ca. 35 grader og fremløbet på ca. 60 grader, fjernvarmeselskabet vil have max 23 grader på returløbet. Vi bruger ikke radiatorerne ret meget da vi om vinteren også fyrer op i pejsen, vi har en konstant varme i hele huset på 21-23 grader. og vores varmeregning er på 5800.- pr år for 160 M2 så det er vel under normalen, så jeg ved ikke hvor varmt de så vil have os til at have det.... 30-32 grader stuetemperatur er vel lige i overkanten
Hej vi har lige fået et brev fra fjernvarme... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej allan
jeg er sikker på at budskabet er forstået,Da den mest økonomiske drift opnås ved — så godt som muligt — at udnytte den varme der er i fjernvarmevandet.
Des langsommere vandet løber igennem anlægget, jo større afkøling af vandet. Det betyder, at det er bedre at lukke lidt op for mange radiatorer end at lukke meget op for få radiatorer.
Det varme brugsvand bør almindeligvis ikke være varmere end at man kun med besvær kan holde hånden under den varme hane. En passende temperatur vil være 450—500C.
Indstillingen foretages med termostatventilen ved varmtvandsbeholderen.
Nogle anlæg er udstyret med automatik, der kontrollerer og styrer varmeforbru­get. En simpel form for automatik er en trykregulator, der regulerer vandstrøm­men, således at man undgår susen i installationen.
Returtemperaturen og differenstemperaturen er begge et udtryk for hvor godt det enkelte anlæg udnytter fjernvarmen.
Returtemperaturen bør være så lav som mulig (ca. 25-30C er meget fint)
og da man typisk er andelshaver i et fjernvarmeværk (typisk decentraleværker) er det i alle interesse at værkets drift er optimal .. det kommer og så PIMP tilgode i det langeløb
Hej alle.

Jeg benytter lige denne tråd til at spørge om noget.. Det er mest om vinteren om morgenen, at vi ikke har noget varme på hverken gulvvarme eller radiatorer.. Gulvvarmen kører også på fjernvarmen, men det er bare iskoldt. Hvis jeg så går ud og lukker for fjernvarmen nogle minutter, og tænder igen, så kommer varmen som regel, eller hvis jeg leger lidt med tryk diff skruen... Vores hus ligger i enden af en lukket vej, dvs vi ingen naboer har til den ene side. Kan det være en del af skylden? Jeg kan se fremløbstemp ligger på ca 62 grader, men hvorfor løber det ikke igennem systemet, selvom radiatorer og gulvvarmen er tændt? På vores 1 sal, kan de sagtens virke, men ikke i stueplan.....

Jesper

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Normalt så vil fjernvarmeværket have en bestemt afkølingsforskel. Hos Trefor skal det være på minimum 25 grader.

Jeg har en "gammel" installation fra 1968 med returventiler på alle radiatorer (har gulvvarme i tilbygningen). Jeg har alle radiatorer stående fuldt åben og regulerer centralt. Hvis jeg regulerer på radiatorene så fiser der varmt returvand tilbage til fjernvarmeværket og så kan jeg ikke opfylde afkølingskravet. Ulempen ved at styre centralt er selvfølgelig at vi kan blive fanget i et pludselige temperaturskifte (f.eks. 10 grader og solskin om dagen og 5 graders frost om natten), så det kan ende med nogle kølige morgener.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis