returløb på fjernvarme.

Hej vi har lige fået et brev fra fjernvarme selskabet omkring at vi ville få en straf hvis vores temperatur på returløbet ikke bliver lavere, hvordan gøres det uden at varmeforbruget bliver tilsvarende højere?
returløbet ligger på ca. 35 grader og fremløbet på ca. 60 grader, fjernvarmeselskabet vil have max 23 grader på returløbet. Vi bruger ikke radiatorerne ret meget da vi om vinteren også fyrer op i pejsen, vi har en konstant varme i hele huset på 21-23 grader. og vores varmeregning er på 5800.- pr år for 160 M2 så det er vel under normalen, så jeg ved ikke hvor varmt de så vil have os til at have det.... 30-32 grader stuetemperatur er vel lige i overkanten
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan aldrig blive dyre at få en lav returtemp. tværtimod. En bedre afkøling er lig med bedre økonomi.
Hvis der er gang i nogle af jeres radiatorer så mærk efter om de er lune i bunden, det må de aldrig være. Men jeg tror det ere jeres varmtvandsbeholder der er synderen. Defekt ventil eller ukorekt indstillet eller måske forkert monteret (forkerte ventiler) Er det hele året den ligger på de ca 35 grader ?
Jeg ved faktisk ikke om det er hele året den ligger på 35 g, da jeg først er blevet opmærksom på det efter gangster brevet, som jeg læser det vil de have mig til at skrue op for varmen
alle mine radiatore er meget kolde i bunden, men måske er det beholderen eller ventilerne som du skriver, de er fra 1980.
Den straf de ville give os er på 0,0048 kr altså 1/2 øre pr. kw (ca. 150 kr om året) så det kan vel ikke betale sig at skifte beholderen ud ?
Hvis den er fra 1980, så har den alligevel ikke ret lang tid igen, så skal du alligevel skifte, så  ved ikke om hvad der kan betale sig. Men måske det kan betale sig at få et energichek af din varme indstallation
Hej Pimp..
Du har helt ret de vil have dig til at skrue op.. Når du spare så meget som du gør, kommer fremløbsvandet til at løbe langsomt, derved sænkes din fremløbstemp til 60grader.. Hvis du skruer op stiger den selvf, og dit returvand falder p.g.a forbruget i dine radiatorer, lige nu forbruger du sikkert kun til det varme vand.. de vil gerne have din afkøling på over 30 grader.. forskellen på frem og retur...
Har kæmpet en kamp med mit fjermvarmeværk her også... man får virkelig lyst til at sparre.. til gengæld er "straffen" ikke så stor som fortjenesten ;-)

Mvh Jan J
Der kan være lidt om snakken hvis man ligger sidst på en streng, men om vinteren hvor der er bare lidt varme forbrug skulle det altså være nok til at holde temperaturen på fjernvarme ledningen. Hvis afkølingen der stadigt ikke er god der , så er der altså noget der kan forbedres, og det er jo ikke kun til din fordel, det er også for miljøet........
Annonce

Ja det kan være at man skal se sig om efter anden beholder, men tror ikke det bliver meget bedre, for er der mere end 23 g i rumtemeratur syntes jeg at det er for varmt, alle mine radiatore står på 3 1/2 så der er jo rigelig varmt, tit når jeg kommer hjem fra arbejde åbner jeg døre og vinduer fordi der er for lummert, og når jeg fyrer for meget op i pejsen smider konen tøjet, og det gider jeg altså ikke hele vinteren
Jeg kan sagtens få differencen på frem og retur til at være på 30 g altså optimalt efter fjernvarmeselskabets mening, men så skal jeg skrue helt op på en 26-28 grader rumtemperatur, det er ikke prisen jeg er klager over, det er bare hvordan jeg får det optimalt indetemperatur, jeg gider jo ikke heletiden sidde ovre i garagen og snitte træmænd fordi der er for varmt inde i huset.
Altså hvis din fremløb er 60 grader og du kun kan afkøle 25 grader ved alm. temperatur i stuen så er der altså noget galt. Om det er dine radiator termostater , ventiler eller andet, så skal det ikke være sådan. det kan der gøres noget ved, så er det jo mere om du vil bruge pengene og tænke på miljøet også, der er nøgleordet
Hej Igen..
En sjov ting jeg fik gjort var et forsøg hvor jeg åbnede for alle termostater i huset, vi målte fremløbs tryk/ retur tryk,,, samt temp frem og retur..
det viste sig at der var næsten ingen tryk forskel mellem frem og retur = ikke ret meget gemmenstrømning. Så deres forslag var at montere en blandesløjfe på anlæget.. Helt klart en ting jeg gerne ville, men udgiften står slet ikke mål med den straf den manglende afkøling kostede...
Nogle fjernvarme værker har forpligtet sig til at levere et hvis fremløbstryk, samt en hvis fremløbstemp... måske kunne det betale sig at undersøge om dit værk har en sådan aftale ??

Mvh Jan J
Er du sikker på at du har forstået budskabet fra fjernvarmeværket korrekt. Det lyder underligt at de kun vil have 23 grader varmt vand tilbage. Er din rum temperatur på omkring 22 grader kan du ikke køle dit vand under denne temperatur, andet ved at bruge en masse varmt vand. Kunne Fjernvarmens krav ikke være at du skulle køle 23 grader. Sådan at forstå at hvis du får 60 grader frem fra værket vil den krævede returtemperatur være på 37 grader ?

Hilsen
Allan
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis