Tilslutning af opvaskemaskine

Vi er nået dertil i vores køkkenprojekt hvor opvaskemaskinen meget snart skal tilsluttes - det har jeg ikke prøvet før, så tænkte det var smart lige at tjekke med jer :)

Tilslutning af el er ikke et problem, det har vi en professionel der kommer og gør.

Det er tilslutning af vand og vandaftag jeg lige skal høre om.

Jeg har vedhæftet 2 billeder.

Billede 1 viser hvordan det ser ud nu:

Opvaskemaskinen med 2 slanger - en til afløb og en til vandaftag.

De 2 vandrør med ballofix og et lille gevind på efter.

Vandlås med hul til afløbsslage fra opvasker.(?)

Billede 2 er hvordna jeg forestiller mig det skal hænge sammen.

Rød = T-stykke - og her er jeg så i tvivl om hvorvidt der skal en runding på(grøn) for at slangen fra opvaskeren kommer til at hænge lodret. Det mener jeg nemlig vvs'eren sagde.

Den grå boks fra opvaskeren, der er ineholdt kontraventil i den ikke sandt? Det må stå i papirerne, men indtil jeg finder dem spørger jeg her :D

Blå - afløbs slangen fra opvaskeren kan blot trækkes udover trakten til afløbet? Eller skal der gøres mere?

Jeg har forsøgt at gøre det overskueligt, men måske har jeg opnået præcis det modsatte - lad mig bare høre :)

På forhånd mange tak for hjælpen.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det ser nu meget rigtigt ud. Jeg ville dog foretrække at slutte den til koldt vand ;-) Varmt Vand Venstre... Brug hanen til højre!! Måske skulle overveje at gøre de to ballofixer fast. En hel masse små ryk fra både vandhane og opvasker kan måske medføre bøvl med samlingerne.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Det var også tanken at sætte den til det kolde - tænkte ikke lige over det da jeg lavede tegningen.

God idé med at fastgøre dem måske.

Hvis jeg laver buen fra t stykket, så brug man noget tætningsgarn mellem de forskellige dele ikke?
Jo, garn og paksalve. Alternativt kan du finde en balofix med ekstra hane til opv. http://vvs-eksperten.dk/index/ballofix-stykke-p823 så undgår du et par samlinger.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Der skal et spændebånd på afløbsslangen ved vandlåsen.

Bent.
Men med den ballofix du linker skal der vel stadig en runding på så "klodsen" fra opvaskeren kommer til at sidde lodret? Eller er det ikke vigtigt?

Forstod bare at den skulle vende sådan som på billedet?

Spændebånd, tjek, god idé! :P
Annonce
Og nej, der er ikke kontraventil i , det plejer der ikke at være , du kan bruge en spulehane/vaskemaskinehane (der er indbygget kontraventil) og montere den på ballofixen med et messing t stykke , hvor i du kan skrue hanen, så kan du lukke for vandet til opvaskeren og stadigt have vand på hanen ,
Altså, som jeg har forstået de der magnetventiler, så er der en ventil der sørger for at vandet kun kan løbe til maskinen når den vil have det. Og ikke retur. Det er derfor det er rart med sådan en når man demonterer. Så løber vandet ikke ud i firmabilen...
Men ret mig hvis det forholder sig anderledes.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Jo , men en magnetventil er ikke en kontraventil. når den er åben kan vandet løbe begge veje og det må det ikke kunne. at det er monteret uden kontraventil rigtig mange steder lovliggøre det jo ikke vel ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis