Gips Loft

Hej allesammen

Så er tråden tilbage om gipslofterne. Huset er med udnyttet over etage. Der skal laves gipsloft i køkkenet. Og det har jeg aldrig prøvet før så i går aftes kom jeg i tvivl om et par ting.

1. Burde min forskallong egentlig ikke have været høvlet det er den nemlig ikke.

2. Hvor nøjagtig overfor skævheder skal forskallingen være. Er ikke voldsom skæv.

3. Det er lavet 1" med en afstand på næsten 110 cm kan det gå an eller skal jeg have forstærket det bagpå.

4. Hvordan med stød samlinger har læst et sted at de skal være understøttet hele vejen.

Undskyld mine lidt dumme spørgsmål plejer nok og vide hvad jeg skal gøre men er kommet helt i tvivl.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1: Køb høvlede forskallingsbrædder, så får du det pæneste loft. Har du små skævheder og det ligger tæt ved hvor to gipsplader mødes, kan du få overgange - derfor de høvlede.

2: Jeg plejer at bruge 90 cm gipsplader og sætter derfor forskallingen med 45 cm fra center til center. På nær den første gipsplade ud mod væggen, da spartelkanten her skal væk - der er afstanden mellem de første par brædder kun 42,5 cm da spartelkanten er de 5 cm.

3: Stødsamlingerne tager du og skruer et forskallingsbrædt på i enden når du har lagt pladen op - den næste plades endesamling, vil herefter have noget at skrue i.
Hvis det er et loft du skal lave, må c/c afstanden max være 30.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Husk lige at bruge noget ordentlig spartel, ellers synker det når du maler oven på, du får sådan nogle spor.

Jeg har lige forsøgt med polyfilla, sådan noget man selv skal blande med vand. Ved ikke om det er bedre end noget af det andet jeg har forsøgt med, men det er hårdere og mere besværligt at arbejde med.

Jeg har haft dårligt resultat med :
Dyrup mellemspartel.
Alm. sandspartel.
Danalim mellemspartel.

Jeg aner ikke hvad jeg gør galt, har spurgt herinde. Når lyset falde rigtigt er man ikke i tvivl om hvor der er samlinger.
Når jeg har slebet er der IKKE lys at se, dette hvis jeg ligger en stållinial op på pladen.
Når der sættes filt på så synker det 1/2 mm. Øv.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Tænkte nok det med at det skulle have været høvlet men det bliver det ikke håber det retter sig i afleveringen.

Center afstand på forskallingen er 30 cm som foreskrevet fra Knauf.

Hvad angår spartel lyder det som om at du PeterR enten er meget perfektionistisk eller gør noget forkert ved dog hvilken af delene det er.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg har en ide om at det ekstra arbejde belønner sig, da polyfilla er hårdere, det bliver jo til hård gips.

Problemet er at jeg ikke frydes over alt det jeg slipper heldigt fra, jeg irriteres over detaljen der mislykkedes.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
At lave gipslofter og spartle det så det bliver pænt er ikke noget man bare gør - det er sgu svært. Jeg har brugt Dyrups spartel i hele mit hus og har været super tilfreds. Jeg spartler tre gange for at undgå at det synker. Ser jeg nogle fordybninger efter maling og filt, trækker jeg lidt finspartel hen over filten og maler igen så bliver resultatet perfekt. Snakkede med en malermester omkring polyfilla og han sagde det var typisk steder hvor de var under tidspres, at de brugte det, da de kunne spartle med det, spise deres middagsmad, hvorefter de kunne slibe det.
At sætte gipslofter op er ikke sååå svært, hvis man er omhyglig og har det rigtige værktøj. du skal nok forvente at du skal spartle og mellemslibe 2-3 gange, og husk at bruge brede spartler. og for at undgå revner skal der ligges en amerings stribe i samlingen.
God fornøjelse, gipslofter er SUPERFLOTTE

Har været igennem samme proces og mine erfaring er delte.

Min forskalning/opsætning er helt forkelt: forskalning på langs af huset, kun ét lag gips, 90cm plader som også ligger på langs af huset, forskalning ligger med 45cm cc-afstand, forskalningsbræder er genbrugte 30mm gulvplanker!

Bjælker var ikke helt lige, så der gik en del tid med snore, vatterpas og klodser for at få det nogenlunde lige. Til trods for lidt upræcis forskalning er det ingenlunde synligt.

3 gange spartling, føj for et svineri!  Jeg tør slet ikke tænke på hvor det ville være med et fuldspartlet loft.

Langssamlingerne er ikke noget problem, bare sørg for en bred spartling. Kortsamlingerne gav hovedbrud. Spartlingen krymper og gav streger, jeg turde ikke satse på at male direkte på gipsen. Jeg har ikke brugt armering i kortsamlinger, det er vist også en fejl? Istedet har jeg opsat filt, det skjuler de pletvise revner i kortsamlingerne.
Jeg har på fornemmelsen at filt samlinger på langssamling bør undgås.
I starten var jeg lidt usikker på hvor perfekt filt samlingerne skulle være og forsøge at fylde ud med en smule spartelmasse, men tror ikke det er en god ide. Jeg synes den giver en glattere struktur på den efterfølgende maling.
Jeg har senest opsat en anden type filt der er meget tynd/fin i forhold til hvad der er brugt på de øvrige lofter. Jeg har endnu ikke afsluttet maling af denne, men er spændt på hvordan det bliver.

På trods af besværligheder, og usikkerhed omkring korrekt udførelse skal resten af mine lofter også være gips, helt sikkert.

Hvis du har et kontor, bryggers eller lignende kan du jo starte der, notere dig dine erfaringer og justere.


 

Det er så mit problem er kommet i benkneb med tiden nu. Så har bestemt ikke tid til at prøve det af i andre og søger derfor råd. Men gad stadig godt vide om nogen har erfaring med hvor skæv man kan tillade sig at have sin forskalling.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

der skal vel også to lag gips med forskudte samlinger når der er udnyttet ovenpå.. eller hva??
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også