solvarme problem, spøjst!

jeg har jo fået sat solvarmeanlæg op i efteråret, og er vældig glad for det, men har fået et mindre problem med det.
for nogle uger siden var det en rigtig dejlig solrig dag og der var god varme på fangerne men på et tidspunkt blev trykket/temperaturen så højt at pumpen ikke kunne flytte vandet, jeg biksede lidt med det og fik til sidst gang i cirkulationen igen, men efter det, taber anlæget tryk(ikke vand).
trykket har fra start ligget på 2,5 bar og lidt højere i soltimerne (naturligvis) nu er det begyndt at synke om aftenen fra 2,5 til 1 og enkelte gange ned til 0.
når jeg så "fterfylder" med vand ryger trykket hurtigt op på de 2,5 bar igen (på under 1 sec) og der mangler ikke umiddelbart vand på anlæget.
hvis jeg ikke efterfylder kommer trykket selv op i drifttimerne (12-16) men synker så stille og roligt i aften og natte timerne

jeg har været alle samlinger igennem for at se om der var en læk, men alle er knas tørre, expantions beholderen er der heller ikke vand i så den fejler heller ikke noget.

hvad dælen stiller jeg op?

frosten nærmer sig og jeg skal have fyldt solfangervædsken på inden , har ventet med den til jeg var sikker på at anlæget var tæt.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er luft jo tyndere end vand ! Kan der ikke være et sted hvor luften kan trænge ud øverst på anlæget ?
Jeg ved ikke så meget om lige det problem, men det var da en nærliggende tanke.
hmm forstår ikke rigtig hvad der sker, forleden vedtog jeg at køre vandpåfyldnings proceduren igennem igen. og siden har trykket holdt. spøjst vil jeg mene
nu håber jeg det holder ugen ud, så jeg kan fylde frostvæsken på uden at frygte at den pibler ud.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Jeg synes det lyder som en trykekspansionsbeholder, hvor bælgen er punkteret, så der er vand der hvor der skulle være luft. Specielt fordi du skriver at trykket kommer meget hurtigt, når der fyldes vand på. Det gør det jo, hvis der ikke er noget luft at klemme samen. Hvordan vander så forsvinder igen? Ja, min teori er at trykket hurtigt bliver meget lavt når temperaturen falder bare lidt, da der ikke er luft i trykekspansionsbeholderen. Noget af vandet går så på dampform. Det lander et sted, hvor der sidder en automatisk udlufter, som lukker det ud når temperaturen/trykket stiger igen.

expantionen var også min første tanke, men den fejler intet det har jeg kontroleret .


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Annonce

Jeg kan ikke forstå at du kan hæve trykket så meget på under 1 sekund, hvis din ekspansion virker. Hvor mange liter er den på? og hvor mange liter vand kan du fylde på på under 1 sekund? Der må være blokkeret mellem der hvor du fylder vand på og trykekspansionen, hvis ellers den virker. Hvis ellers der ikke er blokkeret ud til den, så kan jeg kun komme på tre muligheder:

1a) Den er helt fyldt med vand, fordi bælgen er utæt.

1b) Den er helt fyldt med vand, fordi der intet tryk er på luft siden.

2) Der er så meget luft i den, at den er helt fyldt med luft, selv om trykket er på 2,5 bar (jeg har igen ide om hvordan der skulle være kommet så meget luft i.

Hvordan har du konstateret at den virker?

mvh Hans

jeg ved med sikkerhed at den ikke er fyldt med vand, det kan jeg mærke på vægten af den, men du har måske fat i noget med tilstoppet rør mellem system og beholder, det vil jeg lige kontrolere i aften hvis der bliver tid.

 

men som sagt efter jeg skyllede systemet igennem har den holdt trykket som den skal, og den kan også stige i tryk under sol drift.

og overtryks ventilen har heller ikke på noget tidspunkt været aktiveret.


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis