Marstal motor vinterklar

Hej - Jeg er i sommers blevet den glade medejer af en smuk Husky 26 fods klinkebygget sejlbåd fra 1972. Motoren er en Marstal FSR-1, 7 HK benzin med direkte køling.
Båden blev tage på land for 14 dage siden og nu vil jeg gerne beskytte den for vinteren på bedste måde. Jeg har skiftet olie på motor, reduktion og gear.
Det med at dryppe lidt olie ned ved tændrør, tape kølevandet fra cylender, pumpe og manifold, pakke kaburator ind i olieklud og olieklud i udstødning kan jeg vist godt finde ud af. Men i den originale intruktionsbog er tilføjet med håndskrift at:
Motoren skal køre varm i ren evt. 50%glykol, da termostaten skal åbne og "bypassen" også fyldes med glykol. Kan nogen hjælpe mig med at forklare mere precist hvordan jeg udfører denne arbejdsgang uden noget går galt

Henning Peter

venlig hilsen

Henning Peter
36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej H P.
Du tager en spand, sætter motorens kølevands suge slange ned i spanden. Derefter fylder du ferskvand i spanden ( det vil være praktisk at tage ferskvandsslangen med op i båden, for du skal hele tiden efterfylde i spanden) Derefter starter du motoren, lader den køre til den bliver driftvarm. Stop den , lav en blanding af 1 del frostvædske og 1 del vand, (lav ca. 8 l). Start derefter motoren igen og lad den suge blandingen, derefter er motoren konserveret på kølevandssiden. Du behøver ikke at købe det dyreste frostvædske, bare en dunk fra "Jammmerfix".
Sådan har jeg konserveret mine motorer og jeg har aldrig haft problemer.
Venlig hilsen Finn Gevind
Hmm  Jeg forstår ikke helt hvorfor du skulle konserverer din thermostat, hvis du skyller motoren igennem med ferskvand i driftvarm stand, og derefter tømmer den, kan jeg ikke se at der skulle ske noget. Og da slet ikke med de vintre vi har nu.
Lad endelig være med at tømme motoren for frostvæske. Det beskytter mod tæring, forhindrer at evt. papirspakninger tørrer ud, og kan også have en smørende virkning på vandpumpen (så længe det varer).
MVH
Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

Tak for svarene men nu er det jo altid svært når man har to muligheder at skulle vælge imellem som lyder lige fornuftige.  Det kan jeg jo så tænke over til på søndag, hvor jeg skal i havnen.
Henning Peter


venlig hilsen

Henning Peter

Her er en tredie mulighed.Afmonter termostaten saml termostathuset igen start motoren kør ferskvand igennem ca 2-3 min derefter frostvæske.så er den ged barberet uden at den behøver at blive driftvarm.

Mvh.Jørgen.

Annonce

Hejsa.

 

Ved godt at jeg er lidt sent ude, men alligevel.

Jeg er selv ejer af en smuk Husky, nummer 13. den er fra 1965, jeg re lidt nysgerrig på din båd, og vil gerne høre lidt mere om båden.

Hilsen

Finn

Hej Finn

Jeg vil gerne fortææle dig om vores båd  - men det er vores medejere der ligger inde med historien om vores båd som jeg ikke husker så godt. Jeg får historien genopfrisket og vil så fortælle dig om den. Vi har bla. en vhs (overspillet fra smalfilm) om bygningen af den og dens søsterbåd fra starten af 70erne.

HP

 

 


venlig hilsen

Henning Peter

Hejsa HP.

 

Jeg vil meget gerne høre mere om jeres båd.

Jeg har vedlagt et billed af min båd, efter jeg havde nusset lidt om den.

Hilsen

Finn

Det er jo ikke bare en båd, det er et rigtigt TRÆ SKIV
Det fryder mit halvgamle hjerte at se sådan et skiv, der ser ud til at have en ejer der holder af hende.
Det har hun også, selv konen synes hun er dejlig.
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også