min magnetventil åbner ikke?

Jeg har vedhæftet tegning over min installation. I forsimplet udgave.

problemet er at der ikke kommer noget varmt vand over til min vvb.

Jeg mistænker magnetventilen at have en for stor modstand.

Altså at mine radiatorer åbner for fuld skrald, og derfor er det lettere for pumpen at tage vandet derfra, fremfor at tage vandet fra vvb-kredsløbet.

Kan nogen bekræftige dette? Eller er der en anden forklaring?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har systemet haft virket før ?? Har du en kuglehane på så du kunne prøve at lukke for radiatorstrengen kun. ligegyldigt om den sidder på frem eller retur bare den ikke lukker for VVB , så kan du jo tjekke om din ventil dur. hvis den dur ville jeg  og dit system er nyt ville jeg lave det med en 3vejs ventil med vv priotering , altså så returen slår over og kun køre vvb eller opvarmning. Men har dit system virket som det er nu har du nok ret i at 2vejs ventilen er kaput.  kan du ikke afmontere  styringen på den  ?  eller åbne den manuelt  på  anden måde ?
 
Systemet har virket før.

Der er desværre ingen kuglehane på radiatorstrengen, hvilket irriterer mig meget, da alt vand skal ud hver gang man skal lave en ændring!

Hvordan laver man en vv prioritering? Er det noget med at når temperaturen retur fra vv er høj, så åbner den op for radiator delen??

jeg overvejer at sætte en kuglehane i istedet for ventilen. Dette får dog de konsekvenser at mit system ikke er 100% fuld automatisk mere :(
Du kan mærke på enden af din magnetventil med en skruetrækker. Altså ind på enden af spolen , der kan du mærke om der er magnetisk og hvis der er så virker den. Hvis det har virket hár den vel ikke fo høj modstand men er simpelthen deffekt. Men tag et billede af den så kan du sikkert få hjælp til og finde en ny herinded fra.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Den er magnetisk.

Så hvad kan man konkluderer af det? Skal det hele skiftes eller kan man købe nogle reservedele til den?
Så burde ventilen også åbne. Men det lyder som om at der er opstået en fejl i din ventil. Kan jo tænkes der sidder noget skidt i din ventil.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
havde engang en vvs mand ude. Han sagde det var pga at der er et for stort tryk i en magnetventil.

Således at det er lettere for pumpen at suge vandet fra radiatorerne, fremfor at suge vandet fra magnetventilen.
Og jeg er bange for han havde ret.

Jeg har skiftet magnetventilen ud med en ballofixhane. Og det virker stadigvæk ikke. Dvs min magnetventil var intakt! kom desværre til at ødelægge den under afmonteringen, så der røg lige 6-700 kr :(

Så jeg vil prøve at sætte en kraftigere pumpe på istedet for. en 25-60 måske? så burde det da virke?

hvis jeg slukker alle radiatorer, så kommer der fint vand i vvb
Brug pengene på en 3 vejs sædeventill og en termostat føler af typen RAV-K og monter kapilarrøret op i VVB så den åbner over når VVB kalder på varme. Kan også laves elektrisk istedet , (især hvis du har langt fra kedel til vvb ) med en 3vejs zoneventil og en elektrisk føler mener den hedder KP77. Det vil ikke hjælpe ret meget at sitte en større pumpe på , kun slide mere på dine rør og give støj i anlæget samt være dyre i drift. Men hvis du vil skifte pumpe , så køb en alpha 2 pumpe.
Grunden til ventilen er der er pga min naturgaskedel. Denne er ikke på tegningen.

Ventilen åbner når jeg kører med den angivne varmekilde (varmeveksler), når jeg kører med gas fyret lukker den ventilen.

Grunden til jeg skal have større pumpe er fordi den nuværende ikke kan pumpe nok vand rundt. Som systemet kører lige nu, så har jeg skruet radiatorerne ned på 1, og så kommer der vand til vvb. Skruer jeg radiatorer op på 2, så kan pumpen ikke følge med. Det vil en 25-60 højst sandsynligt, da den kan flytte lidt mere vand.
Men egentligt smart med den 3 vejs sædeventil. meget smart.... den skal dog ikke være aktiv hvis jeg kørere på gaskedel. Spørgsmålet er om dette kan styres.

Kan dog ikke helt se forskellen på en 3 vejs sædeventil og så en alm termostat ud over prisen?

Jo jo den har et ben mere, men i mit tilfælde skal jeg jo egentligt kun bruge en alm termostat med en fjernføler i.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis