Redekasser mv.

Hej alle.

Jeg har fået 3 redekasser teaktræ i gave med forskellig hulstørrelser.

Det er hhv. 28, 32 & 50 mm.

Jeg kan bl.a. læse mig til, at sidstnævnte hustørrelse er til stæren, men der står også, at der så skal være 25 cm op til hullet. I min er der kun 13 cm.

Jeg har følgende spørgsmål:

1:
Vil den med 50mmmm så blot anvendes af andre, eller bør jeg bytte den.

2:
Må sådanne 3 kasser til forskellige fugle sættes tæt sammen ved siden af eller ovenover hinanden, eller kræver det plads imellem dem.

3.
Må man give træet olie som vedligeholdelse, hvis jeg ønsker det, eller bør man af hensyn til fuglene undlade det. Jeg tænker på evt. skadelige dampe mv.

Endeligt ville jeg gerne vide, om et fuglebræt kan stå tæt på vores vinduer hvor vi færdes men nemt kan se fuglene, eller om det vil få fuglene til at blive væk. Jeg har nemlig indtrykket af, at dyr har vanskeligt ved at se gennem vinduer.

På forhånd tak for svar.

Mvh. JørgenE
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad angår det med olien er jeg svar skyldig kommer nok mest an på din samvittighed. Men jeg ved at du kan sætte det to meter fra vinduet og så vil der være masser af liv på brættet og i huset. Men der skal jo være nogle ting omkring de kan sidde på buske også videre. De skal også fodres hele vinteren vidst du først går i gang.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

1) Den anbefalede dybde af redekassen tager udgangspunkt i, at ungerne ikke skal falde ud af kassen. Hvis der kun er 13 cm fra bund til hul og fuglen laver en rede i bunden af kassen på 5-8 cm ligger ungerne jo stor set ud af hullet længe før de kan flyve. Den begrænsede kassedybde gør det endvidere let for æggetyve (egern, skader m.v.) at fiske æg/unger ud af kassen. Om det vil få stæren til at fravælge kassen hænger nok meget sammen med hvad der er af øvrige tilbud i området. Men grundlæggende er der jo ikke meget ide i, at tilbyde fuglene en rugeplads, hvor der er indbygges fare for, at ungerne ikke kommer på vingerne.  

2) Det er meget forskelligt, hvor selskabelige fugle er. Stæren yngler gerne i kolonier, men det gør de fleste af spurve- og mejsefuglene ikke, særligt ikke hvis det er artsfæller. Din succesrate for beboelse vil nok stige, hvis du placerer mejse og spurvekassen lidt for sig (husk at placere dem, så den fremherskende vindretning ikke er ind i hullet samt således at middagssolen ikke skinner direkte på kassen, så ungerne bages).

3) Selvom olie til udendørs brug skal indeholde fungicider, så kan du nok slippe af sted med det, hvis du kun bruger det uden på kasserne. Teaktræ indeholder jo naturligt fungicidholdig olie. Når du alligevel er i gang med vedligeholdelse af kassen, så husk at tømme den for gammelt lusebefængt redemateriale og giv den evt. et sprøjt indvendigt med lidt rodalonopløsning. Det bør du gøre her i efteråret, g skal det være rigtigt fornemt lægger du lidt frisk redemateriale ind i kassen igen for mange mejser og spurve bruger kasserne som ly i løbet af vinteren.
Stor tak for oplysningerne. Det var lige hvad jeg søgte.

Mvh. JørgenE
Stor tak for oplysningerne. Det var lige hvad jeg søgte.

Mvh. JørgenE

Velbekomme

og den med fuglebrættet tæt ved vinduet: Du kan godt fodre helt op til vinduet (man kan eks. købe foderautomater, der med sugekopper kan placeres direkte på ruden). Men jo tættere på vinduet jo længere tilvænningstid hos fuglene må du regne med. Skov- og gråspurve vil formodentlig hurtigt indtage brættet mens mere sky fugle måske først vil dukke op, når føden bliver mere sparsom senere på året. 
Hvis det er muligt kan man begynde med at stille foderbrættet et beskyttet sted et stykke fra vinduet, eksempelvis ved nogle buske/hæk, hvor småfuglene kan sidde beskyttet mod rovfugle. Når brættet er blevet kendt i "de lokale fuglekredse", og der er daglig søgning, kan man gradvist trække foderbrættet nærmere til vinduet. 

Ja, jeg kunne ikke lade være med at smile, da jeg læste dine råd. Dumme er de jo ikke, men jeg lader dem nu nok være i fred et par meter fra vinduerne.

Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis