er disse instalationer lovlige

første billed er en eksisterende installation som er udført da huset blev bygget.

de 3 andre er fordi der er flyttet nogle vægge og så er der samtidig flyttet stikkontakter.

der er lavet følgende:
ledningerne er trukket tilbage fra de gamle kontakter,
så er de monteret op i en dåse,plastrørrene ledningerne kører i er med ind i dåserne gennem de gummi indgange der nu er i dåserne.
derfra er der så trukket en installationskabel ned gennem væggen til de nye kontakter som sidder i indmuringsdåser.
i 2 af dem er kablet trukket ned i gipsvægge.
i den sidste er kablet trukket ned gennem en plastrør da den så er rillet ind i væggen.
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
billed nr 2
her er ledningerne så inden i flexslange som er rillet ind i væggen og slutter i en indmuringsdåse.
billed nr 4
her er den eksisterende plastrør ført ind i dåsen og derfra kører et installationskabel ned gennem gipsvæggen til en indmuringsdåse.
Billede 1 ser meget fornuftigt ud umiddelbart.

Billede 2 er jeg helt sikker på lovligheden i da rørene ikke er fastgjort og er heller ikke sikker på om dåsen er egenet til formålet.

Billede 3 er igen usikker på lovligheden i brug dåsen til at samle rørene i. Kablet mangler fastgørelse. Men principielt er det nok ikke noget forsikringen dækker.

Billede 4 igen manglende fastgørelse af kabler og rør, ligeledes er der tvivl om dåsens egnskab til rør. Hvis det ender i en indmuringsdåse i en gipsvæg er det med sikkehed ikke logligt og har aldrig været det.

Men med de ting der er lavet i den installation du viser kunne det være en mulighed at få lavet et installetionseftersyn af hele huset, det kunne jo være der var flere sjove ting under isoleringen.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

hvordan skal de så ende i en gipsvæg ?
hvordan skal kablerne gøres fast ? er det nok med de der plastholder med en søm i ?
hvor tæt skal holderne sidde ?
Bare fordi noget er til strøm kan man ikke bare kyle det sammen. Det jeg mener er at producenten skal svare for materiellet er egnet til at samle rør og kabler med, hvilket jeg mener de ikke er.

I en Gipsvæg skal de ende i en forfradåse og ikke en indmuringsdåse. Navnet giver ligesom sig selv.

Det er fint med Clips som du jo kalder plastikholder med søm i. Maximal afstand er for hver 20 cm for at være helt paragraf rytter. Det gælder så hele vejen for det din elinstallation som er berørt af de ændringer der er foretaget.

Måden rørene er ført op til dåserne på billede 3 og billede 4 er heller ikke godtnok lavet.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

1:i en gibsvæg bruger man forfradåser, som kan gøres forsvarligt fast i gibsen,

2:de membrandåser der er brugt, er beregnet til at samle  kabler  i ,jeg mener dog at de er gode nok til plastrør, hvis røret er fastgjort,(det skal kablerne også være ) aflastning skal sidde max. 10 cm fra dåsen

3: bøjleafstand er for kabler : 20-25 cm     for plastrør :50 cm    for stålrør :100 cm dette er den maksimale afstand de må gerne sidde tættere


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

okæ jeg må så til at lave et par ændringer.
jeg syntes bare ikke at der er ret mange clips på den originale installation på billed 1 som jeg har forsøgt at kopiere.
jeg må have en bøjning på plastrøret på billed nr 3.
så må jeg til at fjerne isoleringen og fastgøre både plastrør og kabler.
de dåser jeg har i gipsvæggene er forfradåser.jeg troede bare de hedder indmuringsdåser.
er det i orden at jeg har sat dåserne på et brædt så det er synligt ?
er det så muligt at få det hele godkendt bagefter ?
Hvor får I de bøjleafstande fra?
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis