er disse instalationer lovlige

første billed er en eksisterende installation som er udført da huset blev bygget.

de 3 andre er fordi der er flyttet nogle vægge og så er der samtidig flyttet stikkontakter.

der er lavet følgende:
ledningerne er trukket tilbage fra de gamle kontakter,
så er de monteret op i en dåse,plastrørrene ledningerne kører i er med ind i dåserne gennem de gummi indgange der nu er i dåserne.
derfra er der så trukket en installationskabel ned gennem væggen til de nye kontakter som sidder i indmuringsdåser.
i 2 af dem er kablet trukket ned i gipsvægge.
i den sidste er kablet trukket ned gennem en plastrør da den så er rillet ind i væggen.
første billed er en eksisterende installation som... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lige et tillægsspørgsmål:

Fiahgt skriver, at det hvertfald ikke er lovligt, hvis ledningen ender i en indmurngsdåse i en gipsvæg. Er der nogen der ved hvor det står skrevet henne?? jeg har altid fået at vide at hvis forkanten af indmuringsdåsen flugtede med forsiden af gipspladen, så skulle det være lovligt nok.!!
Jeg kan umiddelbart ikke finde noget der bekræfter fiahgt i hans udtalelse..

Håber der er nogen der kan be- eller afkræfte dette!
Steinaa: Er blevet oplyst af den installatør jeg var ansat hos tidligere værende som regel for max afstand for bøjler. Kan selvfølgelig have været intern standard men tvivler på at der ikke var noget juridisk der underbyggede den påstand.

martinm24
Kan du ikke lige læse i kataloget fra LK om hvad en indmuringsdåse skal bruges til. Ligger lige teksten herind så behøver du ikke selv finde den.

Dette er teksten for en indmurings dåse til FUGA. KAn ikke se gips er nævnt.
Andvendelse:
Til indmuring i pudsede vægge af mursten, gasbeton m.v. Monteres med alle FUGA Baseline, Softline samt Hardline rammer. Kan vendes 180°. Kan sammenbygges såvel lodret som vandret.

Er i siderne og bunden forsynet med 16 mm blanketter, og med udslagsblanketter for ledningsføring mellem sammenbyggede dåser.

Nedenstående er data for forfradåsen.
Anvendelse:
Dåsen er beregnet til montage i lette skillevægge med rammer FUGA Baseline 63, FUGA Softline 63 eller FUGA Hardline. Kan ved hjælp af dåsens klostykker monteres i pladetykkelser 9 - 27 mm. Borelærer benyttes ved huludskæring med hulsav Ø56.

Er i skråfladerne forsynet med 4 stk. 16 mm blanketter for kabel og rør samt 1 stk. 20 mm blanket i siderne. Kabler og korrugerede rør aflastes med den vedlagte kileaflastning.

Men håber ikke det var en elektriker der fortalte dig fejlagtige opfattelse at det skulle være lovligt at monterer den på den måde.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er INGEN regler omkring hvor tæt befæstigelse skal sidde på rør/kabel.!! (Dog kan den enkelte mester lave nogle regler for firmaet) Dog når man kommer over i noget ABA, hedder det min. 50cm mellem befæstigelse på plastrør.
jeg kan se at her er gang i debatten.
jeg har nu tænkt mig at få sat rør og kabler fast igen.
jeg har noget andet som skal laves om ved mit badeværelse og vil der få fat i en elektrikker,
mon jeg kan få ham til at godkende installationerne efter at have lavet de tiltag som i siger jeg skal gøre ?
For at svare på mit eget spørgsmål vedr. indmuringsdåse i en gipsvæg, så skriver LK at indmuringsdåsen er beregnet til indmuring osv. Men det giver ikke det fulde svar på hvorfor man ikke må anvende en indmuringsdåse i en let væg.

Jeg har haft kontakt til LK, der oplyser at stærkstrømsbekendtgørelsen siger at producentens anvisning er lov. Så når LK siger at indmuringsdåsen er beregnet til indmuring er det sådan. Men grunden til at den kun er beregnet til indmuring ligger i det faktum at den ikke er testet og godkendt efter EN-norm 60695 "Prøvning for brandrisiko", prøvningsmetode baseret på glødetråd v. 850gr.
Forfra-dåsen er godkendt efter denne norm.

Så selv om indtil flere elektrikkere har sagt at der ikke skulle være nogle problemer i at anvende en indmuringsdåse i en let væg, så er det ikke lovligt, da den ikke er godkendt i den rigtige brandklasse.

Bare lige lidt info..

Mvh. Martin
Annonce
du skal fastgøre tingene efter gældende krav og regler.

Disse krav og regler lyder således: "Kabler, rør og andet skal være forsvarligt fastgjort" Dermed er det jo op til den enkelte. Jeg vil anbefale dig at fastgøre de viste installationer med 1-2 clips eller bøjler, inden du kommer under isolering... ligeledes skal du fastgøre rørene på et stykke træ du sætter bagved.

Jeg kan ikke se noget ulovligt på dine billeder, om end man kan diskutere den håndværksmæssige kvalitet :-)

Det er forbudt at benytte indmuringsdåser i gipsvægge. Her skal bruges forfra- eller PV-dåser.

her er et billed af hvad jeg har lavet.
 nu er kablerne sat fast alle sammen.med 20 cm mellem clipsene.
men jeg undrer mig at det øverste kabel som er fra huset blev bygget ikke var sat fast,det har jeg gjort.
som man kan se er der også et plastrør det var heller ikke sat fast det har jeg også gjort hen til hvor den ender med en afstand på ca 50 cm mellem clipsene.
nu tænker jeg så skal det hele egentlig sættes fast under isoleringen nu da det gamle ikke var sat fast.?
huset er fra 1969.

under isoleringen behøver du ikke at fastgøre kablerne, men plastrør , og særligt flexrør er det vigtigt at de er gjort fast, det kan være næsten umuligt at trække ledninger i et løst flexrør
du behøver ikke at fjerne din isolering og gøre kabler og rør fast

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

synlige kabler skal fastgøres, og kabler skal aflastes for træk ved dåserne

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis