Udvenig maling af træværk nu

Vi har købt hus med en del udvendige træ paneler/beklædning i hvid. Købte huset for tre mdr og har været i gang med omfattende indvendig renovering.

Uden for har vi fjernet lamper, skilte, klokker mm fra trævlræket. Ydermere er træværket i hvid beskidt og der er grønt snask på. Har løst det er for sent at malie træet nu, da det regner og er fugtigt. Derfor bør j vente til maj 09... på dne anden side er der nogle ubehandlede området og det sker grimt ud. Har også hørt pom risikoen for ikke at træbehandle udvendigt da træet bliver for tørt og sneen og frosten kan springe træet....

Hvad skal j gøre??

Er det for sent.

En snedker har anbefalet:

Afrensning med grundrens
Algefjernet
Slibning med 60
Træolie
2 gange hvid Gori fuldfarbet hvid vandbaseret træbeskyttelse..



kh. hilsen Mr. GDS 0
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har selv købt hus pr. 01.07, og er også først nu kommet så langt indvendigt, at vi er begyndt at starte udvendigt.

I Flügger, som jeg ellers har god tiltro til, fik jeg fortalt, at det var for sent nu. I øvrigt mente de, at jeg skulle købe en fugtmåler til 150 kr. hos dem, før jeg overhovedet overvejede at male.

Senere snakkee jeg med en anden fra vejen, der er professionel maler. Han trak lidt på smilebåndet, og sagde, at han nu altså malede hele året rundt, når vejret var til det. Dvs. at det selvfølgelig skal være tørt hele dagen, træværket må ikke være for fugtigt (fugtmåleren kunne være en god idé), og lidt vind vil hjælpe til at tørre malingen hurtigere. Det er endvidere vigtigt at du "stopper i tide" - dvs. maler til maks 14.30-15, så malingen får nogle timer til at tørre inden duggen falder og luften bliver fugtig.

Opmuntret af hans besked greb jeg penslen i fredags, hvor vejret var fantastisk, malede hele det udvendige træværk, satsede og satte sidste penselstrøg klokken 16, hvor jeg havde solen i ryggen og vinden på træværket, så det tørrede ret hurtigt.

Resultatet? Det er smadderflot, og kunne sagtens lade sig gøre!

Det skal dog siges, at huset har fladt tag, og at en del af vores træværk derfor er under udhænget samt en rem, der løber hele vejen rundt. Det er altid tørt derinde, selv i regnvejr - og det var det sidste jeg malede. Jeg startede med alle stern-brædder, så jeg var helt sikker på, at de kunne nå at tørre.

Naboen (der er maler) siger at det har noget at gøre med hvor meget fugt der er i træet på tidspunktet man maler det - det er derfor de har forsøgt at sælge dig en fugtmåler.

Hvis man maler mens den er for høj kan malingen ikke trænge ordentligt ind og få ordentligt hæfte = nedsat levetid inden du skal til at male igen.
Det andet er at man gør det sværere for træet at komme af med fugten, især hvis man maler med en olie baseret maling men også ved vandbaseret.

mvh
Morten

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Man må under ingen omstændigheder lukke fugten inde ved at male når træet er fugtigt, der vil dannes svamp og råd, at en malermester siger at han maler hele året rund udvendigt er da under al kritik
Du skal se, der er jo nok lidt forskel på hvilken maling man bruger til hvilke projeketer på bestemte årstider. Jeg tvivler således på at malermesteren bruger en fed akrylmaling udendørs på denne tid af året... Men det er ikke ensbetydende med at man ikke kan male udendørs bare fordi det er blevet lidt koldt i vejret.
Annonce

Håber ikke du er gået i gang med dit projekt! Det er alt for sent. Der har ikke været ordentlig tørring luften de sidste 3 måneder - mindst. Du vil derfor bare "pakke" problemet ind i maling.

Gør dit hus en kæmpe tjeneste - lad det stå til næste år, og prioriter at lave det udendørs næste sommer, men ikke lige den første dag med sol og 20 grader. Lad der gå min. 10-14 dag med tør vejr og konstant temeratur over 15 grader, så har du tørt træ der kan behandles uden at du påføre huset nye problemer.

 

 


God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Høkeren du har fuldstændig ret
Mange tak skal i have. Jeg lytter efter flertallet. Jeg har hermed reddet mit hus:-)..... det nuværende træværk er dog ret grimt... : Men så vi vi pifte det op med noget andet indtil næste år; nemlig april/maj.


kh. hilsen Mr. GDS 0
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også