Gardiner i kvistvinduer i 1930erne

Hej

I forbindelse med modelbygning savner jeg oplysninger om, hvordan gardinerne i kvistvinduerne så ud i 1930erne eller tidligere. Jeg er ikke gammel nok til selv at kunne huske det.

Jeg skal lave gardiner, så vinduerne ikke ser tomme ud udefra. HVordan så de ud, hvolken farve brugte man dengang i en af sporvejenes tjenesteboliger?

Er der nogen der kan hjælpe mig.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Jeg ville tage en simpel stang hænge gardinerne op med løbegang, tage hver halvdel og binde med et bånd i siden så du får de klassike røvbalde gardiner.

Med hensyn til farver ville jeg vælge noget mønstret stof der passer i farverne til de møbler eller andet der er i rummet. Hvis ikke der er noget i rummet, men man kun kan se gardinerne udefra ville jeg vælge noget stof som din mormor ville vælge til forklæde - små mønstret i lys grøn, gul evt. dæmpet orange farver.

God fornøjelse

Tibberup HØkeren

 


God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Du kunne jo tage ind på det nærmeste lokalhistoriske arkiv. De har med statsgaranti mængder af billeder liggende, hvor du kan få inspiration.

Med udgangspunkt i dit postnummer kunne du også vælge at slå et slag ind forbi Arbejdermuseet (i Rømersgade er det vist), der vil du kunne se 1930'er gardiner "in natura".

Tak for svarene.

En bekendt har gjort mig opmærksom på, at billedet jeg har bygget modellen efter er fra 1966 og jeg har derfor måttet revurderet mine opfattelser af de små detaljer.

Jeg har valgt at lave lyse ensfarvede gardiner, der hænger lige ned. Det har næppe været den finere del af personalet, der boede på kvisten.
Gardinerne er lavet af sølvprpir, der er malet, folder/krøllet og derefter limet fast over vinduerne med den malede side mod vinduesglasset.

I han se den færdige bygning til højre på billedet på denne side.

Mvh Merete

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også