Samlinger i kabelkanaler, er det lovligt.

Mit gamle hus er fra før der var el.

Der er så lavet el, dette i kabelkanaler i træ. I disse kanaler er der flere samlinger, både snoet sammen som man gjorde den gang med tape, også med kronmuffer i porcelæn. Er det lovligt med samlinger i kabelkanaler idag.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

det ville opstå brand med de mange samlinger

så er det bedder med at trække nye kabler

og det er ikke lovligt med de mange samlinger i trækanaler.!

snode kabler med tabe ville kortslutte med tiden og andtænde brand.

men det er fordel at sende elektrikker op til syn på kabelnættet

hvist man vil punge lidt ud til ham.!

Det du har er nok det der hedder en klemlisteinstallation. Det ligner ganske rigtigt en kabelkanal i træ. Det var helt almindeligt at der blev foretaget afgreninger i kanalen, og er det lavet rigtigt er det sikkert nok. Det er nok ikke noget man vil lave udvidelser på i dag - så hedder det nok kabler i stedet. Her er et link til "en klemliste installation". http://www.hesekretariat.dk/Handboger/2003-05-01%20-%20kap%205%20master.pdf
Jeg har faktisk skiftet alt ud med moderne kabler og samlinger for snart 10 år siden, der er lavet samledåser (ikke af mig) inde i kabelkanalen, hvilket jeg syntes er fjollet, men ok, hvis det er det der skal til for at det fortsat er lovligt må jeg jo fortsætte med den løsning.

Spørgsmålet kommer sig af, at de der træ kanaler er grimme, og jeg ville skifte dem ud med nogle af plastic, men de der samledåser inde i kabelkanalerne ville jeg gerne af med. Problemet er at dengang lavede man samlingerne ud i kanalen og ikke i lampestedet, som man gør idag, og sådanne nogle vil jeg stadig undgå da ledningerne løber ud i stukrosetter.

Så der vil fortsat være nogle forgræninger, da andet ikke er muligt pga. af at hele huset skal splittes ad.

Så når jeg nu skifter trækanalerne ud med plastic så er det ikke defineret som en klemliste installation mere, hvor der gerne må forekommen samlinger.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg er ikke installatør, men jeg mener at kravet er at skal du kunne inspicere samlingerne. dvs i en kabelbakke hvor du lige kan tage overdelen af er det lovligt med en samling.
Alle samlinger skal være i godkendte dåser eller klemsliste. Fjernes denne træklemliste, træder nye regler i kraft.

 

Annonce
Men hvis du sætter en plastickanal op må der gerne væresamledåser inde i den.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg havde også træklemlister... Det er der som de fleste siger jo ikke noget ulovligt i.... Men af samme årsag som Peter har jeg, da jeg fik trukket nye kabler, ofte været ude i at de blev samlet MEGET langt væk fra såvel afbryder som roset. Men det jeg fik at vide var at det var for så vidt ligemeget om samlingen var 1 eller 10 meter fra afbryderen, bare den var tilgængelig og korrekt/lovligt udført. Det har eks. betydet at væggen bag ved skjuleren til min emhætte har en membrandåse. Plus jeg har nogle andre der er "gemt af vejen" eks. i et andet rum.
Så hvis man har samme problem som Peter og jeg, kan det åbenbart løses ved indkøb af lidt mere installationskabel.
ja det er rigtigt det skal bare samles af installatør.Det er mig en gåde som gammel triker at folk i vor dage selv må rode og rage med deres el.Alt kan jo købes biligt i byggemarked og andre selv tavle matrialle.Tror ikke folk ved hvad dette kan medfører af ulykker.
Skrevet af hans2.hansen den 17-10-2008 20:59

det ville opstå brand med de mange samlinger

så er det bedder med at trække nye kabler

og det er ikke lovligt med de mange samlinger i trækanaler.!

snode kabler med tabe ville kortslutte med tiden og andtænde brand.

men det er fordel at sende elektrikker op til syn på kabelnættet

hvist man vil punge lidt ud til ham.!

Æhhh. Hans, er det noget du har erfaring med, eller er det noget du har tryllet op af en hat?!?

Så vidt jeg ved er det ikke antallet af samlinger der er afgørende for om der kan opstå brand. Men udførelsen af samlingerne. Og at snoede kabler ville kortslutte med tiden kan jeg altså heller ikke forstå. Der er formentlig bedre kontakt mellem de to samlinger end ved en samlemuffe der er dårlig spændt!!

Desuden vil jeg gerne høre hvornår gamle installationer er blevet ulovlige. Mig bekendt er de lovlige endnu, hvis de var lovlige på installationstidspunktet. (Ellers er der satme mange der skal have skiftet hele deres installation ud!!)

PeterR: Det er lovligt som de andre skriver. Du skal bare kunne komme til samlingerne, hvis det er i en dåse. Hvis det er kabler der bliver samlet (Forlænget) kan du få dem splejset, og derved skal der ikke være adgang til dem mere. Så er de at regne for et kabel uden samling.

Næstformanden


Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Ok, dåserne kan altså fjernes, for samlingerne er tilgængelige inde i kanalen, det er lidt fjollet de sidder der.

Og nej jeg er ikke trikker, jeg har 3 mdr. i stærkstrøm (+3 andre faggrupper) på noget der engang hed EFG, det har jeg haft glæde af mange gange ved mit gamle hus, bil, mc osv. osv. Jeg er uddannet i svagstrøm, kender mine begrænsninger.

Boss, syntes du jeg går over grænsen. Faktisk kan jeg skifte kanalerne ud unden at skille noget ad, alt kommer ovenfra.

Jeg laver aldrig noget uden at forhøre mig først om regler og guides, og her hjælper de flinke folk på LDS.

Ja tosset at man kan købe alt, men du kan jo også købe bremseklodser og skiver til bilen, sådan er der så meget der er farligere end at udskifte en kontakt eller 3 stof ledninger, med det er min personlige mening.

Jeg kunne aldrig drømme om at lave tavlearbejde.

Men ja, der udføres meget underligt. Jeg er sikker på at der kommer meget op til overfladen om nogle år når nogen begynder at kradse i overfladen på installationer der er udført af bla. øst europæere.

Vi har nogle venner, her havde polakker lavet halvdelen af installationen i blød ledning, på der hus de købte som var nyrenoveret.

MVH og tak.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis