Gulvvarme og tykkelsen af beton

Hej,

Har brug for jeres input på muligheder. Ikke så meget hvad der skulle være gjort :-

Her isoleret med 300 mm rionet på 8 mm er løftet 25 mm over isolering. På rionet er fastgjort 20 mm pex. I alt er der støbt 130 - 150 mm beton (80mm-100mm + 50 mm). Dvs 80 - 100 mm ovenpå pexslanger. Tanken er, at der skal trægulv på de fleste gulve - dvs. varmen ikke må være for høj (max 27 grader)

Problemet/frygten med det tykke betongulv er, at varmen kun svagt slår igennem, og derved ikke varmer tilstrækkeligt. Men kan det løses?hvis ja - hvordan? tænker især i

1.   Afhjælpes ved at skrue op for gulvvarmen (selvfølgelig med større varmespild til følge). Skal selvfølgelige ske forsigtigt således, at trægulv ikke ødelægges

2.   Jeg holder 27 grader, og indstiller mig på en ufattelig lang omstillingstid når temperaturen i rummet ændres. Dvs. vi skruer ikke ned til rumtemperatur på 16 grader, når vi tager på vinterferie.

3.   Alt håb er ude. Gulvet skal brydes op og støbes om - alternativt skal vi bruge radiatorer som supplerende varme.

4.   Der kommer fliser, som nemmere leder varmen i hele huset

5.   ??? 
 
Tak for jeres konstruktive input :-)

mvh. Bangsbo

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville gå efter din løsning 2 , uanset hvad så er der meget lang reaktionstid med gulvvarme i beton , har selv fast temperatur på gulvvarmen i min stue og det virker fint for os, kan sagtens holde varmen og bliver det lidt for varmt (mange gæster) tja så åbner vi bare vinduet/terassedøren. Vores fremløbs temp på shunten er ca 30 grader og det giver en behagelig varme på ca 22-23 grader i stuen og trægulvet bliver ikke varmere end ca 25 grader
ca 12 cm, men ovenpå det er der gulvspånplader (for at hæve gulvhøjden) og derefter parket trægulv, tager ca 1 dag før man kan mærke varmen , men den kommer.
Hvs du vl være endnu mere sikker på at du kan holde varmen  stuen , så er det måske en løsnng at ligge klinker, så har du ingen begrænsning på hvor varmt vandet i shunten må være, men tror jeg altså ikke er nødvendigt, da vi jo som sagt har samme løsning uden problemer.
Skrevet af Bangsbo den 17-10-2008 14:59
Tak for svaret.

Gud hvor jeg dog håber, at du får ret i din vurdering:-)
 
Et spørgsmål til din konstruktion. Hvor tykt er dit betonlag?

mvh. Bangsbo


Jeg har en fremløb der er lidt højere end 30 grader. Det spiller fint, men du har ret. Det tager tid, det er ikke det værste ved det. Det er "afkølingstiden" her om efteråret. Gulvet er varmt længe efter shunten er stoppet, det kan gøre at der bliver meget varmt hvis solen står på om dagen og det er koldt udenfor om natten.
Mit betonlag er + 12 cm, der er kork ovenpå og 13 mm parketgulv. Det er overfladen på parket gulvet der ikke må komme over 27 grader fortalte de mig. Deroppe er mit slet ikke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis