Hvordan var det nu det var?

Dengang man måtte køre to på knallert, hvordan var det nu lige lovgivningen var? Er der et troværdigt sted på nettet der forklarer det?

Det var vistnok noget med at visse knallerter måtte, hvis de overholdt nogle betingelser. (noget med sædet, og fodhvilere til passager)

Sagen er den at min chef og jeg sad og snakkede en dag, og vi kom så ind på emnet. Han mener at det ALDRIG har været lovligt, men det synes jeg nu alligevel at have hørt?

Håber på nogle svar

/Kenneth


 

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Kenneth.

Jeg håber at du væedede med Chefen
Jo der var en periode hvor man måtte være to på en almindelig knallert, forudsætningen var at der skulle være twinsæde stød dæmpere bag og fodvilere, som jeg husker det.

Hvad er der galt med din chef?Når håndværkeren og jeg siger at det har været lovligt så er det bare sådan BASTA.

 Jeg mener at loven blev ændret i 73 eller 74 samtidigt blev aldersgrænsen nedsat fra 16 til 15år tvungen brug af styrthjælm indførtes først et par år eller 3 senere.
René

og såvidt jeg huske var det på kredtler.
de hade kraftige bremser.
der med loven ud over lang sadel og fodhviler.!

hvor man sad to på "stor"knallert.

og det stod i bogen. overhaling på 3 gear.!

Ja de skulle være typegodkendt til at bære 2 personer. Altså kunne bære vægten.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
ja det var en herlig tid ,dengang man måtte køre 2 på en knallert, men det varede ikke så længe

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Jeg kan huske at min Far sad bag på min brors Thomos, støddæmperne var trykket i bund og farten oversteg ikke 20 kmt.

Jo Jo, det var tider, i 1971skulle man være 16 år og så var det lovligt at køre 2 på en knallert med twinsæde og håndstrop + fodhviler året efter, i 1972 blev det lovligt at køre som 15 årig
jeg havde selv en Thomus Cros S, med hele svineriet og prøvede også at blive stoppet hvor vi var 2 på, men det år var det lovligt, hende jeg holder avis sammen med fik nemlig knallert som 15 årig, holder mig til unge piger (over 50- hun står og kigger) {:o)

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Hvad var begrundelsen så for at ophæve denne herlige regel? I sydeuropa kører folk jo rask væk 2 på en knallert. Hvis knallerten er godkendt til det, og lovlig (selvfølgelig) er der vel ikke nogen væsentlig sikkerhedsforringelse i det? Jeg ku sagtens have en passager bagpå min Aprilia Scarabeo 45..

Var der flere ulykker den periode, eller var der bare nogen der fik ondt i den uvidende røv?

mathiasen.

jeg tyder på at bremserne var for svage og stellet flæksede en del.!

bortset fra de visse modeller kredtler og andre af de "store" knallerter.

med lang sæde.

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis