Hvordan var det nu det var?

Dengang man måtte køre to på knallert, hvordan var det nu lige lovgivningen var? Er der et troværdigt sted på nettet der forklarer det?

Det var vistnok noget med at visse knallerter måtte, hvis de overholdt nogle betingelser. (noget med sædet, og fodhvilere til passager)

Sagen er den at min chef og jeg sad og snakkede en dag, og vi kom så ind på emnet. Han mener at det ALDRIG har været lovligt, men det synes jeg nu alligevel at have hørt?

Håber på nogle svar

/Kenneth


 

Dengang man måtte køre to på knallert, hvordan var... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Standarden er jo forbedret en del nu om dage (bortset fra alle de kinaknallerter). De fleste knallerter har jo skivebremser og langt sæde og fodhvilere til passager. Er man mere ligeglad med sikkerheden i f.eks Italien eller Grækenland?
Jeg tror det har en hel del med trafik kulturen at gøre, uden underdrivelse er mindst 80 % af Danske bilister af denne mening, når de befinder sig i deres svedekister:
Her kommer jeg og jeg er verdens mester i at kører bil. Alle i andre skulle have blevet hjemme under dynen for i kan jo ikke kører bil vel 
Samtidig har Danske bilister overhovedet ingen respekt for de svagere trafikanter, det er snarere et spørgsmål om hvor mange to og trehjulede køretøjer vi kan generer i dag. Jeg køre til hverdag på MC med sidevogn og der går ikke en dag hvor jeg ikke er nødt til at bremse ned, fordi en af de hersens verdens mestre kører ud foran mig fra sideveje eller indkørsler. Da jeg kørte solo maskine var det endnu værre. I de sydlige lande vises de to og trehjule respekt, ja mange steder bliver de ligefrem vinket frem af bilisterne. Vi behøver faktisk ikke ret langt væk for at finde en helt anden kultur på vejene. Alle de gange hvor jeg har holdt ferie i Sverige, har jeg glædet mig over den høflighed der er blandt trafikanterne, og de tager hensyn til de to og trehjulede også.
Hej Håndværker,

Jo - vi i svedekisterne har sq meget stor respekt for div. 2 hjulede trafikanter. Men dels har man indført en eller anden komplet vanvittig lov, der tillader/påbyder en knallert 45 at køre på vejen. Og selvom de fleste pænt holder sig til siden af vejen, så er de et trafikbump af dimensioner i en travl morgentrafik. Dernæst er der lidt for mange, der kører med tun og det er sq frustrerende, når man nu overholder de 50 i byen, at blive overhalet både uden- og indenom af knægte på 16 uden styrthjelm. Eller de kommer fræsende på cykelstien som tossede.

 - og når dette er sagt, er jeg ved at handle en 50 år gl. scooter  - og den må der sidde to på!

Mvh.

Jan R.
Alle de gange hvor jeg har holdt ferie i Sverige, har jeg glædet mig over den høflighed der er blandt trafikanterne, og de tager hensyn til de to og trehjulede også.

Alle svenskere viser hensyn over for alle, men jo tættere du kommer på broen jo mere "danske" bliver de desværre.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af Jan R. den 30-11-2008 11:25
Hej Håndværker,

Jo - vi i svedekisterne har sq meget stor respekt for div. 2 hjulede trafikanter. Men dels har man indført en eller anden komplet vanvittig lov, der tillader/påbyder en knallert 45 at køre på vejen. Og selvom de fleste pænt holder sig til siden af vejen, så er de et trafikbump af dimensioner i en travl morgentrafik. Dernæst er der lidt for mange, der kører med tun og det er sq frustrerende, når man nu overholder de 50 i byen, at blive overhalet både uden- og indenom af knægte på 16 uden styrthjelm. Eller de kommer fræsende på cykelstien som tossede.

 - og når dette er sagt, er jeg ved at handle en 50 år gl. scooter  - og den må der sidde to på!

Nej, en 45´skal plasere sig i trafikken som en motorcykel, vi skal ikke køre i højreside så idioten i "svedekassen" kan køre uden om, måske lidt fornuftigt på en stor landevej, men i byen med 50 km/h skal vi ikke presses til at give plads - og jo jeg køre selv på en 45´der kører 60-65 km/h så der er ingen grund til at komme forbi, men ikke destro mindre er der mange der mener at jeg skal give plads, og jeg kører kun i bytrafik - trafikmoral, jo jo- gult i lyskurv betyder jo "røm kryds" ikke -jeg smutter squ lige med - der er jo ingen der kører ud før jeg er væk - så i bund og grund har lovgivningen jo været fremsynet ved at forbyde 2 på en knallert, så er der nemlig kun 1 der bliver slået ihjel, eller smuttede der dobbelt hvergang der er en alvorlig ulykke med knallert

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Annonce
Jeg ved godt at en 45 scooter skal ligge hvor en MC ligger på vejen, og i færsels loven siges det at vi skal ligge der hvor rattet i en bil befinder sig i DK. Nu er det ret nemt for mig, for jeg har en extra bred sidevogn på
Men det er også god trafik moral at hvis vi kører solo, trækker vi ud til højre i tæt trafik, så de stakler der sidder i deres svedekister kan komme hurtigere frem hvis vi holder en lavere fart end gennem snittet.
Nu skal det jo ikke blive en politisk debat - men for f.... hvor er det frustrerende, når vi på vores overbelastede landeveje bliver holdt tilbage af en 45'er der insisterer på at holde på sin ret.

Jeg ville til hver en tid lade dem køre 70 eller mere, som de kan og må under sydlige himmelstrøg.

Mvh.

Jan R.

Jeg vil tildels give dig ret Jan, men det er faktisk 45ren der ikke overholder færdels loven, for du lære jo også at du skal vise hensyn til andre trafikanter.

Men idet hele taget syntes jeg ikke om at personer med et kørekort til bil, bare kan sætte sig op på en 45 og drøne derud af. Især i betragtning af at det max. er 5 % af dem der holder sig til at kører 45 Kmt. Og med den mangel på Politiets tilstedeværelse på vore landeveje, er det jo yderst sjældent at de bliver taget. Det ville koste dem kørekortet hvis de kom med bare 80 kmt. på en 45.
Min gamle Far købte sig sådan en 45 efter jeg havde købt MC og drønede lystigt der ud af med op til 110 Kmt. på landevejen, det værste var at han nægtede at kører med hjelm.

Har fået at vide, at i Maj 1978, blev hastigheden for alm knallert, som det jo hedder i dag, sat ned fra 40 til 30 km, samt indført lovpligt hjelm.. Og 1 person pr knallert. konstruktionskravene blev ændret, så de store maskiner ikke længere måtte måtte køre i DK.. Max 60 kg og 2 gear.

Aldersgrænsen blev hævet fra 15 til 16 og fra 1. Jan 1980 med krav om kørekort.

Pga at der var for mange dødsulykker med personer på 15..

Synes at 45´eren skulle sættes til 80 km, da mange af dem alligevel køre omkring de 70.. Og kræve andet end bil-kort.. Evt lille motorcykel..

Har selv kørt knallert i 15 år (30 knallert, kunne køre 60) så kender den "fare" et 2 hjulet køretøj i trafikken indbære.. Og et kørekort til bil, gør ikke én til køredygtig 45´er knallert-ist..
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis