Bærende væg - væk!

Hej alle

Vi har netop købt hus, vores drømmehus.

Vi har masser af planer med huset og noget af det vi vil ha lavet er at fjerne en væg mellem køk og stue.

Væggen er midt i huset og næsten lige under tagryggen.

Så jeg er ret sikker på den er bærende.

Den er af mursten.

Jeg har efterhånden læst mig frem til der skal en I-bjælke op og støtte.

Men sådan rent praktisk, hvordan gør jeg ?

Noget skal jo støtte loftet fra jeg fjerner væggen til I-bjælken er på plads ?

På forhånd tak 

 The day you quit is the day you lose.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, det kommer vel an på hvor meget vægt den bærer.
Men umiddelbart, så tager du et par store bjælker, og understøtter dem med soldater på hver side af loftet. Siden kigger du lige på på dine spær. Hvis der er lagt noget af DIREKTE på væggen, så får du fat i en prof, ellers så skal det der er lagt af, normalt "bare" kunne bæres af dine soldater. I ældre bygninger er der normalt en etageadskilelse som der ligger af på muren, og denne er normalt tværgående for den bærende væg, hvorfor den kan bæres af soldaterne.
Når du er nogenlunde sikker på at soldaterne kan bære dit loft/tag, så tager du en gigantisk vinkelsliber (her antager jeg du kun har et lag mursten), og skærer nogle store lige linier hele vejen igennem væggen, og så vælter du den.
Når stenen er fjernet, så laver du nogle "huller" oppe ved loftet hvori IPE jernet kan sidde. Husk at lægge det af på en anden bærende konstruktion/væg, det nytter ikke at lægge det af på eks. et vindue, eller noget andet der kan give efter for vægten. Herefter tager du dit IPE jern og behandler det med en rustmaling eller hvad de nu hedder dem der forhindrer oxidering af jernet, herefter skal jernet på plads.
Når du så har fået mingeleret jernet på plads, og det kan godt være svært hvis det lige skal 15-30 cm ind in en anden væg på begge sider, så sørger du for at det sidder fast, gerne med lidt beton eller bedre. Husk lige at lade det tørre bare lidt op.
Sidenhen så skal du brandisolere jernet. Så hvis du vil lægge det i puds, så er det nu. Skal du lægge gips eller fireboard omkring, så kan du bare fjerne soldaterne og lave brandsikring senere.

Der findes mange variationer over dette tema, og en simpel søgning her på siden vil vise nogle af dem. Alle har deres måde vil jeg tro.
Tak for svaret.
Væggen er ikke en lige væg, det er en vinkel-væg.
Så kan ikke lægge et lige stk jern op. Der hvor der er en 90 graders vinkel, skal der være en stolpe ned til gulvet.
Tror det bedste ville være at få en prof til det.
Er det en murer eller tømre jeg skal have fat i ?

 The day you quit is the day you lose.
jeg ville ikke selv turde at binde an med sådan et projekt selv om jeg synes jeg har hænderne skruet ok på..... Konsekvenserne af en fejl er simpelthen for store.

Det er vel en murer du skal have fat i,- ellers ring til et større firma der har forskellige typer håndværkere tilknyttet.

mvh jan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis