Radiator klonk

Hej

Radiatoren (eller rørene bagved) i vores soveværelse udstøder med regelmæssigt 3 sek mellemrum et ret højt "klonk". Nogle gange holder det en pause men så begynder det igen. Det gør ingen forskel om man skruer helt op eller helt ned på termostat-ventilen.

Vi har et nyere bosch gasfyr, gulvvarme i underetagen og altså radiatorer på 1. salen, hvor det kun er den i det ene værelse der "klonker". Rørføringen er lavet i pex/plastik rør. 

Har mærket mig frem til at radiatoren hurtigst bliver varm på siden hvor ventilen sidder, altså er radiatoren vel koblet rigtigt til?

Jeg har også prøvet at tage lidt fat i radiatoren, altså skubbe den lidt så rørene kommer ind og ud af væggen, i håbet om at rørene blot sad dumt og skulle motioneres lidt.

Jeg har også luftet alle radiatorer på 1. sal ud.

Nu hvor jeg skriver dette indlæg kan jeg stadig høre det møj irriterende "klonk"!

Nogen der har en god idé inden jeg kravler ud i den smalle skunk og forsøger at opspore lyden derude??

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan det have noget med cirkulationspumpen at gøre?
Hej.
Jeg kan se at pumpen er en gammel svend, jeg ville få den skiftet.
Det kan luft i rørerne ( få luftet systemet godt ud ) Det kan måske endda være af pumpen pumper en luftbobbel rundt..
Det kan også være rør/radiator der gir sig, hvis noget sætter i spænd..

 The day you quit is the day you lose.

lyder det som om at der er een der slår på rørerne? Så har jeg samme problem. Jeg tror ikke det har noget med pumpen at gøre. Mit Bud er at det har noget med længdeændring på jernrørene pga temperaturændring. Lidt af det samme, som en bil motor/køler der står og tikker mens den køler af.

Jeg ved ikke om det ville hjælpe at droppe natsænkning og holde konstant rumtemperatur. Men da varmebehovet stadig vil ændre sig, vil rørrene stadig give sig.

mvh Hans

jeg er vvs-uddannet og det første jeg vil kigge efter når noget klonker i varmerørene er enten en ventil der ikke kan lukke pga for højt differenstryk eller om man har byttet rundt på frem og retur så vandet løber den forkerte vej rundt i systemet.
Annonce
Igår fik vi isoleret alle rørene som ellers bare lå uisoleret i skunken og vi har ikke hørt klonket siden, så det har måske været det med varmeudvidelsen. Eller også har isolatøren hevet tilpas meget i rørene så de ikke længere gnider op ad noget så det gir støj:)

Kommer det igen skifter jeg ventilen og hjælper det ikke kommer der en ny pumpe på!
Tak for svarene indtil videre.

ps.
havde godt nok også håbet at isoleringen ville fjerne klonket, men troede faktisk ikke det betød så meget :)

Jeg har et tilsvarende problem med min gulvvarme. Når ventilen lukker kommer der et klonk som fortsætter i 10 - 20 min med 1 sek imellem. Jeg kan ikke tro det har noget med rørudvidelser at gøre. Ved at skrue på ventilen, så den lige nøjagtigt lukker, kan lyden frembringes med det samme i et helt koldt system.

Det er når termostaten lige nøjagtigt at ved at lukke, at klonklydene kommer. Jeg kan også høre flow/ikke flow mellem hvet klonk. Så ventilen står og åbner og lukker indtil den enten lukker helt eller åbner nok til ikke at lukke i.

Jeg tror også det er et problem med ventilen, evt for højt diff. tryk, som der er en der skriver.

Er der nogen, der ved, hvad der kan gøre?

det er næsten 100 procent at det er ventilen der ikke kan lukke pga for højt differenstryk eller at systemet løber omvendt igennem rørene...har du en trykdifferens på dit radiatorsystem?
Jeg ret sikker på vandet løber den rigtige vej. Og så alligevel. Ventilen sidder på returen og er placeret op ad en væg. Men med et spejle kunne jeg se en pil og denne pegede netop imod strømningsretningen. Så jeg må nok have skiftet ventilen. Ærgeligt den VVS'er jeg havde til at lave det er gået konkurs.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis