Svedekasse

Hej,

Jeg har en ide om at mit vinter projekt skal være en jolle på en 13 – 15 fod mest stick and glue, men alligevel tror jeg der vil blive brug for en svedekasse. Jeg har en Fiskars Steamit, men ved ikke hvor stort varmelegeme der sidder i den og om det en nok. Er der nogen her der har lidt ideer omkring forbruget?

Troels

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har selv en, den kan ses på min side, kun til smålister.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har før set folk anvende "flækkede" olietønder, der er sammensvejst så længden passer. Nedenunder var der en række gasbrændere placeret, og indeni var det kogende vand i bunden. Træet lå på en eller anden måde midt i, og en række halve olietønder dannede låg.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Man skal lige huske at, ovntørret træ er uegnet til denne proces, det dur faktisk ikke.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg skal selv lave nye skvatlister og andre mindre træarbejder der kræver "kogt" træ. Det er emner med lille diameter. Jeg regner med at bruge et afløbsrør i metal, lægge listerne på en form for opsats - vand i bunden, og et antal brændere under. Aner ikke om det vil virke, men det vil tiden vise. Hvis du får noget brugbart stillet op, hører jeg gerne om det frk. Yde.
Det er jo ikke en kogekasse, man skal bruge, det er en svedekasse, altså en kasse dampen føres over i og vandet løber fra. Lettere end den kasse JN har lavet, og som kan ses på min side, bli'r det nok ikke.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Har lige kigget på Lynæs 2 svedekasser. Det ligner bestemt noget der kan bruges! Det bliver vist den model jeg bruger.
Du kan altså godt bruge ideen med et jernrør, det har jeg set i brug og det er ganske efektivt. Du skal have fat i et 5" jernrør hvor du får svejst en bund i, så stopper du noget hønsenet ned i bunden ca. en halv meter skal det fylde i røret. Stil så røret på skrå og lav et bål under den lukkede ende. Fyld 2-3 L. vand i, stik lister eller bræder i og læg en gammel sæk over hullet.
Fyr og gran skal have ca. 45 minutter, eg bøg og ask skal have ca. 90 minutter.
  Jeg har snuppet et indlæg   fra   et andet forum.  
                                                                                                                              Det er ikke så svært som det måske lyder. Byg dig en svedekasse. Tag fire brædder i den længde du har brug for plus lidt ekstra og skru brædderne sammen til et firkantet rør og sæt en bund i den ene ende - her lukkes dampen ind.
Når man bruger kassen, lukkes den anden ende med en klud. Sørg for at dampen kan cirkulere frit rundt om emnet, læg nogle lister på tværs på den side der vender nedad, og bor evt nogle rundstokke tværs igennem som en slags hylder.
"Dampmaskinen" kan være en tapet damper - en rustfri gryde med et hjemmlavet trælåg eller en olietønde eller lign. sæt et blus, en ukrudtsbrænder eller komfuret under og inden længe strømmer dampen ud. forbind damperen og svedekassen med noget rør eller kølerslangen fra en gl. bil.
Det er vigtigt at dampen er våd (synlig) da tør damp vil udtørre og ødelægge emnet. Så damperen må ikke koge tør. Træet man bruger må ikke være møbeltørt eller ovntørret men gerne lidt "grønt" det er nemmest at svede.
Man lægger sine emner ind i den dampfyldte svedekasse og regner en time per tomme i tykkelsen.
Man tager træet ud (med handsker) og spænder det op på formen så hurtigt som muligt og lader det tørre stille og roligt. Det tørrer faktisk rellativt hurtigt.
Formen kan med fordel bygges op af lister og rundingen (radius) skal være lidt mindre en den endelige radius. Man regner gerne med 10% (hvordan det så end måles?)
Man har et forsøg, da varmen gør noget ved ligninen - et klisterstof der er i træet - vistnok noget cellulose, så træet bliver mere skørt og knækker nemmere.
De trælister du vil bruge skal være så ens og retskårne som muligt.
God fornøjelse.
Jeg har mest kogt lærk til bådebygning og i dimensioner fra få mm. til 40 x 200 mm. det er utroligt som det lader sig forme.
Hilsen Jørgen

Jørgen er også medlem her.
Jeg kan sige at, jeg engang skar lister ud af en gammel egetræsbordplade, men ligemeget hvor længe det blev dampet, ja så brækkede det.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Jørgen.
Selv 2" Eg er som en svamp når det har fået den rette kogetid.
Ja genbrug er en god ting lynæs men jeg kan nu ikke huske hvor jeg en gang har skrevet indlæget - det må være alderen? Jeg vil bare tilføje at ideen med metalrør kan være udemærket men man skal lige kontrolere at det ikke misfarver træet. Det er især et problem med eks. egetræ pga. det store indhold af garvesyre. og til stitc and glue skal man lige beregne noget tørretid, før man kommer med epoxyen.
Og ellers kan jeg stadig anbefale bådebygnings kurser på løgstør bådebyggeri. God fornøjelse med projektet og lad os da få en melding med foto en gang imellem.
Hilsen Jørgen
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også