Benzinøkonomi

Jeg har tænkt lidt over det med benzinøkonomien.
Er det korrekt at en bil kører med laveste benzinforbrug pr. km når den kører med det omdrejningstal hvor bilen har sit maks moment?

F.eks. Honda har:
HK/omdrejninger 150HK/6500
Nm/omdrejninger 192Nm/4000
Bilen kører 33,9km/t i 5.gear ved 1000 omdrejninger.

Her ville jeg så mene at bilen kører mest økonomisk i 5. gear med 135,6km/t.
Er det korrekt?

Tidligere mener jeg at have hørt at man skal køre med lavest mulige omdrejninger, men det passer så ikke helt med ovenstående?

Nogle der kender ddet korrekte svar for hvornår bilen kører mest økonomisk?.

vh
Troels
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ved jeg ikke, men jeg har erfaret at de dyreste reservedele sidder på de mest benzin økonomiske biler/modeller. Så æv, man sparer ikke så meget som man tror.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det mest økonomiske er ved så lave omdrejninger motoren fortsat ubesværet kan holde hastigheden, og det er ikke sammenfaldende med højeste drejningsmoment.
Det er også mest økonomisk at foretage en rimeligt kvik acceleration for at nå denne hastighed fremfor at opnår den over flere km.. Kvik er ikke hård accelleration.

Vil man accellerere hurtigst muligt fra en given hastighed skal man vælge det gear der kommer nærmest det maksimale drejningsmoment, men som fortsat har så langt til at kurven falder før næste gearskifte, at tiden med at skifte gear ikke opvejer at man med det samme vælger dette gear.

- JørgenE


Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis