udtræk til emhætte

Hej jeg skal have lavet et udtræk til en emhætte i en hjørne af køkkenet. Er der nogen som ved hvordan man laver sådan noget. Det skal lave på en murstensvæg og jeg tænkte på at jeg simpelthen vil bore et hul og bruge en rund rist. Er der nogen som har erfaring med dette ? Hvad skal risten tætnes med silikone ? Hvad hedder de materialer man skal bruge ? Jeg tænker på det rør som skal sluttet til emhætten ? Mvh Kristian
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har for nylig været igennem den samme øvelse.

I XL købte jeg en murgennemføring i plastik som er beregnet til formålet samt en yderdel med lameller. Tal med dem i forretningen og få noget der passer til dine forhold.

Selve hullet blev lavet med en lejet borhammer med et diamant kronebor på. Hårdt og tungt arbejde.

Jeg begik den fejl at køre hele vejen igennem fra indersiden med det resultat at nogle af stenene rev sig løs på ydersiden så jeg måtte have murerskeen frem efterfølgende.

I bagklogskabens lys ville jeg nok bore for med et lang murbor og så tage ydermur og indermur for sig. LIgeledes skal du være opmærksom på at holde boret helt vandret - hvilket godt kan være lidt svært når man bliver træt i armene.
jeg tænkte på om man måske kunne bore for ved feks først at bore et hul hele vejen igennem med et lille bor og så tegne en cirkel omkring boret ved hvert hul, derefter kunne man så bore en mængde huller hvor man rammer cirkler fra hhv indersiden og ydresiden af muren, derefter kunne man så tage en mejsel/borhammer og fjerne hullet.
jeg har en borhammer selv sådan en rimelig billig en, er det vigtigt at have en industri maskine til rådighed ?

Ja det kan du udemærket gøre der er ingen større problemer i det.

Start med at bore igennem inder og yder mur med et langt murbor, så ved du at hullerne er over for hinanden, bagefter borer du  f.eks med et Ø8-10 igennem murstenene i den diameter hullet skal være.

En alm hobbymaskine kan normalt godt klare denne opgave, bare den har slag.

Venlig hilsen

Klaus

 

 

Jeg har efterhånden lavet mange af disse huller. Både med og uden hulbor!
Når jeg bruger et alm murbor Ø6, laver jeg først en cirkel så stor som hullet skal være. Derefter borer jeg lige så tæt jeg kan, hele vejen rundt. Det tager lidt tid, men det giver en fint resultat. Jeg sørger for at bore udad, så hullet bliver større ind mod hulmuren. Når det er gjort, tager jeg min mejsel og hammer, og slår stenene ud. Hvis du gør dig umage, kan det blive næsten helt rundt.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis