Ny hæk i ukrudtsdug?

Hej Først må jeg sige at det her er et dejligt forum for en nybagt haveejer :-) Jeg skal til at plante en ny ligusterhæk (50–80 cm) og påtænker at ligge en ukrudtsdug med det samme. Vil en det være hensigtsmæssigt, eller bør man lige lade planterne få rodfæste inden de dækkes over med dug? Opbygningen skulle være: Havemuld, siveslange, ukrudtsdug og et lille lag med frisk muld. Og så planterne stukket ned gennem dugen. Tillægsspørgsmål: Vil det være smart at rulle dugen på først og så skære krydser der hvor planterne skal ned, eller bliver det for besværligt at skulle stikke rødderne ned gennem dugen? Ser frem til at høre fra nogle at de erfarende have folk her på siden :-)

 Bungalow... Nu med helt ny 1.sal. - www.plusa.dk/hus

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal jo have plads til at sætte planterne godt ned og hælde jord omkring dem, hvilket vil blive noget "biks" at gøre med dugen liggende (den er ret levende), ligesom det vil kræve et relativt stort hul/kryds i dugen. Jeg ville foretrække at lægge den på efterfølgende ved at lave et snit vinkelret ind i dugen ved hver plante.

 


Mvh.

Jan R.

Næh - men har omvendt lidt svært ved at se dens berettigelse - græsfrø m.v. vil  spire i dit lille muldlag ovenpå, og regnormenes funktion bliver stækket af dugen (antager jeg).
Jeg ville hellere lægge lidt barkflis omkring planterne - det gøder på sigt og holder ukrudt væk de første par år (og derefter er det ligegyldigt).

Jeg lærte "på den trælse måde" at det kan betale sig at grave en rende og fylde den med god muld - de planter, vi satte 1½ år senere, var kun godt et år om at indhente de første, der blot var sat i "et spadestik" (som planteskolen anbefalede...).

 


Mvh.

Jan R.
Lad være med at komme barkflis på, det hæmmer planternes vækst hvis det komme på i et lag som kan stoppe ukrudtet.

Hilsen
Allan

Hej Anders!

Ja der er mange måder man kan plante hæk med underlag, jeg har lige plantet liguster, jeg startede med at at fræse jorden godt igennem, med en minifræser 30cm. Samtidlig fik jorden lidt gratis kompost (fra genbrugstationen).
Så satte jeg en pæl hvor jeg satte det store målebånd på, så er der både retningssnor, og afstandsmåling på samme tid.
Planterne blev sat med et mellemrum på 25cm, der efter brugte jeg aviser som dug, det er rigtigt mem at have med at gøre, man river i avisen udfra hver plante, og bruger det overskydende jord til at dække aviserne til. God fornøjelse!
M.v.h. Brian Bell

Annonce
Plantede for 6 år siden 65 meter bøgehæk. Der blev hverken gravet render, skiftet muldlag, afdækket med plastik eller andre mere eller mindre eksotiske tiltag. Fremgangsmåden var som følger:

1 - Der blev fræset grundigt i et bælte på 80-90 cm.

2 - Med en murersnor som retningsgiver blev planterne sat i "et spadestik" med 25 cm afstand.

3 - Det første år blev det fræsede område revet grundigt hver gang der viste sig spirer. Året efter, og 2 år frem blev der slået med plæneklippper helt ind til planterne.

4 - Da planterne havde nået en hvis størrelse og styrke afdækkedes med træflis i et meget tykt lag - ca. 25 cm. da det ellers er uden effekt. Afdækningen gik fra planterne og ca. 40 cm. ud til hver side. Højest på midten, faldende mod siderne.

Der går rigtig lang tid inden ukrudtet kommer igennem, og hækken er i dag meget kraftig og flot. Vi brugte to lastvognlæs på hver ca. 10 m^3 til hækken. Der blev ganske lidt flis tilbage....

En planteskole sagde til mig: køb nogle førsteklasses planter og grav en rende der er dybere end planternes rødder er lange (ingen planter kan lide at få rødderne bøjede opefter) rende må gerne være så dyb at der kan blive afløb for vand

Gode planteskoler kan give alle svarene og et eller andet sted skal du/I jo have planter fra

At dykke dem ned gennem ukrudtsdug bliver nok helt toset for det meste af rødderne vil jo komme til vende opefter


<p>Findes der savværker på sjælland som&#160;fører ipe træ</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis