Spm om gulvisolering

Hej folkens

Jeg håber, I kan hjælpe mig med et par spørgsmål. Min kæreste og jeg har lige købt hus og er i gang med at renovere stuen, som ligger i en tilbygning fra 1979...

Jeg startede med at pille det gamle gulv af for at få lagt nyt bambusgulv i stedet for, men fandt ud af at gulvet var pilskævt - i den ene ende af stuen steg det ca 2 cm over de sidste halvanden meter. Vi prøvede derfor at fræse noget af gulvet af med en betonfræser, men det rystede bare det øverste lag beton helt i stykker. Vi blev derfor hurtigt enige om at flå hele gulvet op og få lagt gulvvarme i.

Fra bunden består gulvet af 50 cm grus, 10 cm beton, 5 cm rockwool og øverst 5 cm beton - så vidt jeg har forstået er vi nødt til at fjerne de rockwoolen, de to lag beton og grave 20 cm grus op, så vi i alt har 40 cm at arbejde med til 30 cm isolering (flamingo?) og 10 cm beton (med rionet og varmeslanger i) - er det korrekt?

Jeg vil selvfølgelig gerne lave det grundigt, men stadig holde prisen i bund

Så mine spørgsmål er

1: Griber jeg dette rigtigt an?
2: Hvilke materialer vil/kan I anbefale - gerne med henvisninger til billige forhandlere!
3: Nogle regler man skal overholde - er der f.eks. noget af det, jeg IKKE må lave selv?

På forånd tak
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Jeg mener ikke at du ifølge din beskrivelse griber det forkert an.
Jeg har selv lavet meget gulvvarme hjemme i min rønne frra 1909, og jeg har gjort følgende:

ovenpå jorden lagde jeg 10 cm kapillarbrydende lag (lecanødder)
lecanødder rettes af i niveau og water.
Ovenpå lecanødder lagder jeg 300 mm flamingo i 2x150 mm i forbandt for at undgå kuldebroer mellem samlinger.
ud mod ydervægge lagde jeg 20 mm flamingo op ad væggene (op til gulvniveau).
Ovenpå flamingoen skal du have rionet til at binde gulvvarme slanger fast på. rionettet skal hæves ca. 2/3 af beton tykkelsen fra flamingoen. dette for at afgive varmen hurtigere til rummet end hvis slangerne lå helt nede ved flamingoen.
Ovenpå rionettet bindes slangerne på. Hvis gulvet er stort er det en god ide at køre slangerne rundt og rundt ind mod midten, hvor du holder ca. 300 mm afstand imellem slangerne. Vender inde på midten og kører retur i mellemrummet så du får ca. 150 mm mellem frem/retur slangen.
Bind slangerne med evt. strips. med ca. 0,5 meter mellem strips, så de sidder ordentligt fast.
Ovenpå slangerne støbes gulvet til færdig niveau, evt. lidt mindre, hvis der skal være fliser el. lign på.

Mht. regler m.m. kender jeg ikke gældende isoleringstykkelser m.m. men hvis du har eget centralvarme system må du godt lave slangearbejdet selv. Få evt. en vvsér til at godkende det inden du støber, og undersøg lige selv isolerings niveau m.m.
Og husk en shunt med evt. pumpe på hvis gulvet er stort. en styring med termostatventil på returen er efter min mening ikke godt nok her.

Se evt. vedhæftet skitse

Kewin


Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
Hej Kewin

Tusind tak for dit brugbare svar - det er rart at få bekræftet, at jeg er på rette vej.

Du skriver:
rionettet skal hæves ca. 2/3 af beton tykkelsen fra flamingoen.


Er det ikke for højt? Jeg mener, jeg har læst, at slangerne kun skal hæves 2-3 centimeter over isoleringen, hvis betonlaget er 10 centimeter.

Mht. flamingoen, er det så bedst at lægge 2 * 150 mm i stedet for 1 * 300 mm?

- Anders
Med hensyn til at hæve rionettet ville jeg lade det ligge på isoleringen for ikke at få varme pletter i gulvet. Men er dog ikke sikker men kunne godt forestille mig at let kunne give varmespor i overfladen der hvor fremløbet specielt i starten af slangen.

Mener der vidst altid skal være en retur ved siden af en fremløb det skifter på vel på midten af længden af slange.

Med henblik på det kapilarbrydende lag er 300 mm styrolit faktisk sådan et, det er derfor ikke nødvendigt med lecanødder. Grav læg et lag afretningssand på og på isoleringen.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej

 

Du kan købe dem der hedder kattepoter til at hæve rionettet med 2 1/2 cm der er meget vigtig at der kommer beton under armeringen da det skal hindre at det sprækker.

Hej Fiaght

Mener der vidst altid skal være en retur ved siden af en fremløb det skifter på vel på midten af længden af slange.

Kan du forklare det med retur lidt nærmere?

Med henblik på det kapilarbrydende lag er 300 mm styrolit faktisk sådan et, det er derfor ikke nødvendigt med lecanødder. Grav læg et lag afretningssand på og på isoleringen.

Under det beton, jeg er ved at bryde op, ligger der 50 cm grus (stuen ligger højt), så det er vel fint, hvis jeg fjerner 20 cm af det, så jeg ialt har 40 cm til isolering og beton?

- Anders
Annonce
Hej Rentojohn

Tak for det - mente også jeg havde læst, at det er den højde, det skal op i.

- Anders

Hej Anders

 

Du kan glæde dig til gulv varmen husk at ligge el kabler i 20-25 mm plastrør ned under til el eller højtaler kabler eller endnu større rør, jeg har selv lagt et 110 mm kloak rør, hvis jeg en dag skal bygge til eller lave en vinter have så skal jeg ikke banke beton op til den tid.

God arbejdslyst har selv lavet 160 m2 gulvvarme det er fedt

John

Med hensyn til det fremløb og retur går det ud på at de skal følges ad hele vejen rundt på gulvet da der ellers bliver en forskel mellem de to slanger og temperaturen på gulvet i den ene side af rummet i forhold til den anden, da vandet i slangen jo ligeså stillle køles af undervejs. Så kan du jo have 40 grader i den ene side af rummet og 20 grader i den anden side af rummet. Men hvis de følges hele vejen er der ikke noget problem i det.


Forstår stadig ikke politik med at hæve rionettet op for at få styrke i et gulv der aldrig flækker. Har lavet ca 1000m2 gul med varme i de sidste 10 år og der er ikke nogen af dem der er flækket endnu. Derimod har man lyst til at slå sig selv med en skovl hvis man gør den dag man skal have gulvet banket op igen det er næsten umuligt.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej John

Super, at du nævnte det med rør til højttalerkabler... havde fuldstændig glemt at tænkt på det. Strømkabler er der nok af. Øh, 110 mm kloakrør - går ud fra, det ligger vandret under gulvet, til evt. senere kabeltræk (ellers kan jeg slet ikke se det for mig).

- - - - - - - - - -
Hej Fiahgt

Tak for forklaringen med returløbet, nu forstår jeg det! Du har nok ret i, at gulvet bliver sværere at hakke op, men med det arbejde jeg ligger i det lige pt., så skal det gulv aldrig nogensinde hakkes op af nogen - det skal jeg nok sørge for ;o)

- Anders
NEj det ved jeg godt men det er også mere princippet i at lave et gulv så stærkt at der kan køre biler på det når man bare skal gå rundt på det. Det er ligesom at bygge resten af huset til at det kan modstå en atombombe bare for at være sikker på det er stærkt nok. Men har dog ikke selv helt styr på det med de gulv slanger så rådfør dig med en der ved noget om det inden du går igang jeg er bare dum elektriker,

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis