Byg selv sofa?

Hej.

Jeg har ganf i et lille projekt: at bygge en sofa.

Jeg har fået lavet en 3d model og fundet alle målene.

Materialet jeg vil lave det i er MDF-plader, hvilket bringer mig videre til mit spørgsmål:

Hvilken tykkelse MDF ville være smartest at bruge, den skal jo ha en rimelig høj bærerdygtighed så jeg havde tænkt mig at bruge 19 el. 22mm ?

Og hvad ville være godt at bruge som skelet og er der evt nogen der har forslag til hvordan man laver den stærkeste skelet konstruktion?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig. På forhånd tak.

MVH Izak
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De møbler jeg har lavet har alle haft et træskelet. Det er imo lettest at arbejde med. En person der er dygtig til at svejse, vil nok anbfale metal. Det tror jeg er individuelt.
Og hvis du bygger en sofa, og alligevel lægger MDF pladen af på skelettet, så er det mindre væsentligt om du bruger 16 eller 19mm MDF. Jeg har dog ofte lagt et par tværstivere ind under sædet netop fordi jeg selv (som ikke er en lille mand) ind imellem står i sofaen, og det skal den gerne kunne holde til.
Det svære (syntes jeg) er at holde styr på fjedrene når man betrækker sofaen. Af samme årsag er jeg begyndt at lave TO betræk hver gang jeg laver stole/sofaer. Det yderste bliver så aftageligt og vaskbart.
Ja jeg mente også et træskelet ville være den bedste løsning. men den sofa jeg skal lave er lidt speciel. den skal ikke være fuldt betrukket. kun hynderne selvfølgelig. Resten skal være bart mdf. og derfor skal man jo ikke kunne se skruerne så den skal skrus fast på indersiden så derfor tænkte jeg at det ville være smartest med 19mm så der er mere plads til skruerne.

Du har ikke tilfældigvis en tegning af dine tidligere skeletter eller et link til nogen. jeg er rimelig grøn indenfor gør-der-selv. jeg håber du kan hjælpe mig og tak for tippene.
Nah... Jeg plejer ikke at gemme tegningerne. Det er sådan bare lige fra hovedet at jeg laver en sofa eller to på mål efter den opskrift min far engang viste mig. Skitsen bliver aldrig helt den samme som sofaen, og det gør normalt heller ikke noget. Træ er jo ikke så besværligt at arbejde med, så en fejl eller to er let at rette. Skulle jeg ud i noget hjærnesofa eller lign, så ville jeg nok lige kigge min tegning efter i sømmene. Som det er laver jeg kun 1-2 sofaer per årti (!) Så fejl sniger sig let ind.

Jeg plejer at lave endestykker først, og så ryg + sæde og og til sidst monterer jeg MDF plade hvor nødvendigt. Så lidt polstring og fjedre samt lidt betræk, og så har man en pæn sofa der LIGE præcis passer der hvor man skal bruge den.

I dit aktuelle tilfælde, så tror jeg at du må ud i at lave et skelet og så beklæde det med træ/lister hvis man ikke skal kunne se skruerne. Det kan så også komme til at se monsterflot ud hvis du eks. også sætter lister på hen over stoffet hvor det er hæftet ved sofaen. Jeg tror umiddelbart ikke at det vil være et godt første projekt at kaste sig ud i hvis du ikke lige ved hvor stresspunkterne er, med mindre du naturligvis ikke har noget imod at det skal laves om ind imellem når du opdager svagheder i konstruktionen.

Et par tricks som jeg har lært lidt af gennem årene, og sikkert også selv vil kigge på når jeg skal lave den næste sofa:
Sørg for god liggekomfort. Det kan ikke svare sig at købe billig skumgummi. Køb noget ordentligt (eks. koldskum tror jeg det hedder) eller lav det med madrasfjedre (evt en boxmadras hvis du har en der passer til formålet). Så kan sofaen også doublere som soveplads. Er du ligeglad med liggekomfort kan du "bare" nøjes med nogle tykke hynder.
Hvis du laver dit sæde let, så kan du evt. lave det med noget hængsling så du kan have opbevaring nedenunder. Alternativt, så kan du lade front (eller ryg) kunne åbnes så du kan have eks rullekasser nedenunder, det er god pladsøkonomi.
Husk at polstre foreste del af sædet også så der ikke bliver en skarp kant.
Undlad mere end nogle få graders hældning på sædet. Det giver måske god siddekomfort i visse stillinger, men det besværliggør at sove på sofaen.
Overvej højde/bredde på dine ensestykker nøje. Lav højde inviterer til at bruge dem som stol, stor bredde endnu mere. Omvendt vil et højt tyndt endestykke (ala en chesterfield sofa) ikke give hverken god sidde eller ligge komfort.
Tænk over højden/dybden på din sofa. Meget høje mennesker skal have en højere og måske også dybere sofa for at sidde ordenligt, men selv samme sofa vil være ulidelig for en lav person.
Og lav også gerne en mulighed for at justere benenes højde så du ikke skal til at rode med papir under et eller flere ben hvis dit gulv (eller din opmåling) er lidt skæv.
Når du betrækker sofaen, så træk soffet helt ind under sofaen så man ikke risikerer at rive sig på en løs hæfteklamme
Lav plads til/mulighed for at støvsuge under sofaen.

Jeg vil tro du kan finde et god "opskrift" hvis du googler på Engelsk. Ellers hel dog lykke med projektet.
Hej!
Jeg kan se tråden er temmelig gammel, ikke desto mindre, er jeg meget nysgerrig på, hvordan det gik dig? Jeg er selv ved at tegne en chaiselong lignende familieflydende briks.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis