Isolering gulv...

Hej ....

Har et ældre hus, og er nu kommet til vores 'store-stue', som ikke rigtigt bliver brugt i vinter halvåret, da den er for dyr at opvarme. Den er på ca. 65m2, er meget dårlig isoleret, og så er den el opvarmet.

Vægene består af gasbeton, ca. 30 cm, loftet har 10 cm rockwool, og gulvet har et lag leca nødder, ca 25-30 cm, med 10-15 cm beton. Og så er der et par meget store vinduer, med termoruder.

Dette rum vil jeg gerne have gjort beboligt, og har tænkt over følgende 'hovedtræk':
-Gulv: hæve gulvet og isoler det.
-Væg: Isoler vægene inde fra.
-Loft: Lægge 10-20 cm rockwool på loftet.
-vinduer: Isætte lav energi ruder i.

Men det første jeg vil kigge på er gulvet, så her har jeg nogle konkrete spørgsmål:

Gulv
Havde overvejet at fjerne beton gulvet og leca, og efter isolerer og støbe nyt gulv med gulvvarme.  Men efter at have været gennem denne tur med et badeværelse, har jeg fået et andet syn på dette....

Der er 250cm til loftet, så jeg har forestillet mig, at hæve gulvet med 10-15 cm. Gerne med gulvvarme, men ikke med et støbt gulv. Helst en form for trækonstruktion hvorpå der kan lægges gulvtæppe. Vil helst have et flot træ gulv, men vil nok hellere bruge disse kroner til en god brændeovn.

Jeg havde forestillet mig en løsning, med nogle bjælker på 10x som stilles på højkant. der i mellem lægges isolering (glasuld er vel nemmere at få til at passe, end 'styrofoam'). Da jeg gerne vil have gulvvarne, skal vi have et lag som kan holde pex rør og varme-fordelings-plader. Har set nogle 'gulv-plader' med fræset render til slangen. Men disse formoder at der kommer et hårdt gulv oven på (plader, planker, laminat ?) Så den løsning dur nok ikke, da det vil give 2 gange undergulv, hvis der skal tæppe på.

En anden løsning jeg har set, synes det at se ud som om, at der bliver lavt 'støer' ud på isoleringer, hvorpå der bliver lagt varmeplader og pex rør. Her vil man så kunne lægge et 22 mm undergulv, uden at det bliver for højt. Men jeg kan ikke forestille mig, at man kan ligge noget på glasuld, uden at det vil synke. Så skulle det live være, hvis man bruge styroform, men så har vi problemet med at få isoleringen til at slutte tæt til bjælkerne.

Dette er som sagt de tanker jeg har gjort omkring dette. Hvad har jeg overset ? Er der nogle som har prøvet dette ? Hvordan kan det gøres, uden at det bliver for dyrt ?
Har jeg glemt en damspærre ?

Hilsen Jørn
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg havde lavet forsatsvægge indvendig med isolering og gips, og som du sels skriver havde jeg sat nye vinduer i. Leca har en lavere U-værdi end Styrolit (EPS) og jeg havde bidt i det sure æble og banket det op og lagt som minimum 250 mm ned igen med rionet og gulvslanger og så støbt. Det er det nemmeste også taget i betragtning af at du vil hæve gulvet. Men din isoleringsværdi bliver ikke så meget bedre af den grund, da betondækket fylder mellem 7-10 cm plus du skal have isolering. Alt det hurlumhej med strøer etc - hold dig fra de der silvan gør det selv løsninger - op med gulvet og lav det ordentligt fra start af, lån en ordentlig nedbrydningshammer, så er det hurtigt overstået! www.spar3.dk kan du købe styrolit 220 mm for 95,- kvm i denne måned - det er super billigt.

Mht loftet skal du også have noget ekstra isolering i da jeg ud fra din beskrivelse forestiller mig at overetagen er uisoleret. Har du mulighed for samlet at have 300 mm er det super.
Dampspærren skal du bruge i gulvet hvis du vælger at ligge trægulv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis