Special tandhjul

Jeg har lovet at prøve at reparere mine bedsteforældres gamle køkken maskine, jeg har fået skilt hele motorhuset ad, og fundet ud af at et af de gamle nylon tandhjul er knækket.
Nu er jeg så i den situation at det ikke er hver dag jeg køber tandhjul, mit første bud var RS, men de har ikke nogen i den størrelse.. Hvad gør man så ?

Er der nogen virksomheder som producerer tandhjul til private i små mængder (1), eller er der andre som har et større sortiment end RS  (Har også kigget flere steder på nettet, men de fleste steder er som sagt til virksomheder)
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Endhver maskinfabrik kan lave et nyt tandhjul til dig, men tro mig det bliver dyrt, tiden går hurtigt og timeprisen er høj

men så har du en god julegave ide

Ellers kunne du prøve at ringe til producenten/importøren af køkkenmaskinen og høre om de har et tandhjul på lager

Venlig hilsen

Klaus

Det var også lidt det jeg frygtede... Det var bare hvis man nu kunne spare de 3-5000 en ny koster, eller ihvertfald udskyde det lidt tid, ville det jo være dejligt :)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej
Du kunne også prøve at kontakte firmaet Electro-Nico i Randers. Tlf. 86 42 23 11
De har næsten alt i reservedele til hvidevarerne og køkkenmaskinerne. Jeg er blevet hjulpet flere gange billigt.
Venlig hilsen
Kurt

Hej . Det er meget simpelt du ringer til CFT tandhjulsfabrik i søsum tror nummeret er 47170260 då opgir du antal tænder samt diameter så kan de sikkert hjælpe ,de fleste tandhjul de har er lagervare både stål ,nylon,messing .

Mvh Jørgen.

Hvis man tænker i lds-baner, kunne man måske tage en afstøbning af det gamle tandhjul, og støbe et nyt i en art epoxy eller lignende.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tænderne på tandhjulet er sådan set fine, det er bare selv tandhjulet som er revnet, det er 38mm i diameter og 12 mm "højt" hullet i midten er 22mm, tror i det ville være muligt med to komponent lim at få det til at holde ? Jeg har jo reelt en nogenlunde stor lim overflade.

Hvis jeg skal lime det, er der så nogen som har et forslag til hvordan jeg lettest får det renset for lejefedt ? Tror jeg har gravet 200-250 gram lejefedt ud af motorhuset indtil videre, alt er snasket godt og grundigt til :)
Det kræver vist noget specielt lim at lime nylon. Epoxy dur ikke.
Nu omtaler du maskinen som "gammel".  Hvad hedder den?
Måske kunne du finde en lignende og kannibalisere den? (Genbrugsmarked)
Eller, hvis du er glad for dine bedsteforældre, har vi måske her alletiders julegaveide? Ny maskine!


Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Har du mulighed for at lime en plade på siden af tandhjulet, da det virke stærkere end blot at fylde lim i revnen ?

Hilsen
Allan
Det er en gammel gammel Ballina, vil tro den er 30+ år gammel... Det som er problemet er at dette tandhjul sidder på en akse, hvor der sidder et andet tandhjul, som er forbundet med motoren, det vil sige at det er det knækkede tandhjul, der driver selve rørefunktionen. På selve aksen hvor tandhjulet siddet, er der en ru overflade, og inden i tandhjulet har der været små riller også, disse er dog slidt af, og en kombination af de er slidte og tandhjulet har udvidet sig lidt, betyder det at den "takker" over, når der kommer belastning på.

Med hensyn til at støbe et nyt har jeg ikke den store erfaring med støbe processen, men kunne godt forudse at det vil blive svært at "tænderne" ikke er vertikale, men "snoede". (Der skal nok være et tandhjuls term, som beskriver det bedre : ) )
Så tandhjulet er måske slet ikke knækket, men følger bare ikke med akslen rundt?
Måske kan du bore et passende hul gennem hjul og aksel, og sætte en stift eller rørsplit i?

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også