Lyssummer

Hej
Er kommet til at love svigermor at montere en lyssummer i hendes ældre Honda Civic.
Tænkte at det kunne jeg hurtigt klare, men blev hurtigt klar over at der ikke er en dørkontakt til kabinelys i sådan en "æske". Der havde jeg ellers regnet med at skulle trække stel fra.
Er der nogen der har prøvet at montere en lyssummer uden en afbrudt stel.
Mhv Rasmus

Det er ikke alt man bør lave selv...

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Ramsum

Der er sikkert en dørkontakt på sådan en bil den er bare ikke der hvor du forventer den. Prøv at lede ved "b" stolpen der hvor dørens bagkant lukker ind - der sidder sikkert en helt nede ved panelet - hvis loftlyset tænder når du åbner døren er der jo en kontakt et sted - hvis du ikke kan finde den så må du jo op i loftlampen og hente den.

Hilsen "autoelektrikkeren"


"AUTOELEKTRIKEREN"
Hvad med at bruge en magnet og et reedroer? Maaske vil det vaere bedre med noget tyverialarmhalloej af den slags man bruger til at detektere at et vindue er aabent eller lukket.

Saa kan du forbinde buzzeren mellem lyskontakten (positionslys?) og kontakten monteres saa fra buzzeren til stel

/Hideout

 

Kunne selvfølgelig være en mulighed, hvis man kan finde noget biligt et eller andet sted. Det skulle jo nødig blive dyrere end bilen, tvivler på den holder 2 år endnu selvom den lige er blevet synet...
Tak for tippet

Det er ikke alt man bør lave selv...

Ja, men så skal jeg vel have et "omvendt" relæ på der, for at få en afbrudt stel. Så kan jeg nok ligeså godt "invistere" i et rigtigt kørelys-relæ, det kan ikke koste meget mere.
Troede bare lige det var så nemt at knalde en summer i, nu da de eferhånden mange skilte, strategisk placeret rundt om/i bilen, om at slukke lyset åbenbart sagtens kan overses...

Det er ikke alt man bør lave selv...

Jeg ville nu tro du kan noejes med en diode i serie med en buzzer...

Forbind plussiden af buzzeren til lys, minussiden til anoden paa en diode og katoden paa dioden til et sted der faar plus naar der er taending paa.

Hvis ellers der er en belastning paa det sted du finder taendings 'signalet' skulle det hele virke

/Hideout

 

Jeg tror ikke at det er så svært at lave kørelys på den bil. Sidder der en relæbox i venstre side af motorrummet ? kan du høre relæer der klikker når du tænder pos. lys - nærlys ? prøv lige og kontroller det og kom tilbage med en melding.

Hilsen "autoelektrikkeren"


"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis