400v vandvarmer på 220v

Hej,

Jeg har en Elektromet Venus Plus Combi 140L vandvarmer. Der står på den medfølgende manual at den kører på 400V.

Nu er det sådan at jeg ikke har noget 400V udtag i garagen hvor vandvarmeren skal hænge. Kan det lykkes at sætte den til et normalt 220V strømudtag? Vil den så fungere?

På forhånd tak for hjælpen.

Nicolai.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det vil fungere.

Men den har bare ikke den samme ydelse som tiltænkt.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....

Når du har 220v, bruger man normalt en sikring/relæ på 10 amp, dvs at du kun kan hive 2,2kw strøm ud af den. Hvis i såfald det kun er vandvarmeren der er tilsluttet den sikring, har du et max udtag på 2,2kw, hvis du også bruger fryser, lys mm på den sikring, ja så skal man jo trække det fra.
Du bliver nød til at trække et nyt 5 ledet kabel og få din elektrikker til at montere det. 


mvh johnia

Når du har 220v, bruger man normalt en sikring/relæ på 10 amp, dvs at du kun kan hive 2,2kw strøm ud af den. Hvis i såfald det kun er vandvarmeren der er tilsluttet den sikring, har du et max udtag på 2,2kw, hvis du også bruger fryser, lys mm på den sikring, ja så skal man jo trække det fra.
Du bliver nød til at trække et nyt 5 ledet kabel og få din elektrikker til at montere det. 


mvh johnia

Du kan sagtens tilslutte et 400v varmelegeme til 230v
Det er der absolut ingen diskussion om. Det vil virke, og blive varmt.
Noget andet er at effekten, altså den mængde energi der tilføres vandet, som gør at det bliver varmt, nedsættes voldsomt i forhold til spændingen falder. Det har ingen betydning for vandets temperatur, men udelukkende for den mængde vand du kan varme op, inden for en given tid.
Nu skriver du ikke hvor stort det er , men jeg antager det er på 3000w (P) ved 400v (U)
400v er mellem 2 faser 230 mellem 1 fase og nul.
Jeg regner med det er til tilslutning mellem 2 faser (i dit tilfælde så mellem 1 fase og nul), skal det tilsluttes alle 3 bliver det noget mere langhåret, kvadratet af 3 osv. skal blandes ind i det
Det der springer sikringer er ikke spændingen (U) men strømmen (I) Strømmen er afhængig af spændingen (U) og modstanden (R) Effekten (P) er en følge af Strøm (I) og spænding (U)
Vi regner lidt på effekter og sikringer for at se om det kan lade sig gøre.
Her er et super link til den slags, for dem der ikke gider flytte rundt på brøker.
http://home1.inet.tele.dk/ehh/elektronik/formel/ohm/ohmslov.htm

R=(U*U)/P R=(400*400)/3000 R=53 ohm
Modstanden er konstant som følge af varmelegemets opbygning.

Strømforbrug ved 400v I=U/R I=400/53 I=7,54A
Strømforbrug ved 230v I=U/R I=230/53 I=4,33A

Så dit varmelegeme vil altså IKKE komme i nærheden af at springe sikringer. Noget andet er så om du kan leve med opvarmnings tiden, lad os se på dem.

Effekten (P) på 3000w var opgivet ved 400v (U)
P=U*I (3000=400*7,54)
Den vil så være noget lavere ved 230v
P=U*I P=230*4,33 P=998w

Altså kun en 1/3 effekt ved tilslutning til 230v i stedet for 400v men altså absolut intet problem. Dermed således 3 gange så lang opvarmnings tid eller 1/3 varmt vand til rådighed.
I teorien vil tilslutningen, ud over opvarmnings tiden, ikke have nogen indflydelse, og det samlede effektforbrug, og dermed prisen vil være ens. Der er en lille forskel i varmetab osv. men udregninger på det har jeg ikke lavet siden jeg gik i skole, så det er nok at skyde over mål.
Alle tal er tilnærmede og udregnet på min mobiltelefon over morgenkaffen, men det er sådan det er. Ohms lov kan man ikke rende om hjørner med.

Annonce
Tusind tak for alle jeres svar.

Det er blot en løsning frem til at mit fyr bliver monteret. Så at ting går langsommere det er bedre end slet ikke at have varmt vand :)
cln. det var et meget godt og præsist svar, men den forkortede version kommer her. det går noget langsomt at få vandet varmet op med 220 v, da der sikkert sider 2 varmelegner i, og når du tilslutter kun 220 v bruger du kun det ene.
Du kan sagens bruge 220 volt da det er et og samme varmespiral enten 38o volt 2 fase+jord 220volt 1fas+0+jord.

Undersøg om du kan evt gå op i 13amp sikring.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis