Hvor mange solceller?

Skal drive en pc-vifte ved hjelp av solceller.
Viften DC 12V / 0.180 A.

Har en del solceller liggende fra kasserede
havelykter.

Kan noen gi meg et tips om hvor mange slike
solceller jeg trenger, samt om de skal settes
i serie eller kobles paralellt?


Jan Egil
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er nok nødt til at komme med lidt detaljer om dine celler.. Hvor mange volt leverer de og hvor mange watt..

Du er naturligvis nødt til at samle den således at du får de 12V og 0.018A (Altså 0.216watt)

Når du samler dem, skal du huske at seriel kobling øger spændigsfaldet, parallel øger strømstyrken..

Altså, hvis du har 2 der levere 6V og 0.018A, skal de kobles serielt.. Har du 2 der levere 12V og 0.009A, skal de kobles parallelt..
Har du 4 der levere 6V og 0.009A, skal du have dem forbundet serielt 2 og 2, og derefter forbinde de 2 sæt parallelt.. Osv...

Mvh

Mark Herskind

Takk for svar.

Jeg har desverre ikke noe å måle med, men disse cellene er
av samme typen som sitter på toppen av en billig oppladbar havelampe
av den typen som man setter fast i jorden.

Ser at viften går fint på 4 av disse som er koblet paralellt,
men det er selve startøyeblikket som er problemet.

Dette er en børsteløs vifte, og den skal liksom "over" et punkt
for at starte.  Hjelper jeg den med et litte "dytt" går den fint
så lenge solen skinner på den.

Jan Egil
Fikk nå låne et voltmeter, og dette viser 3,7V frem til viften.

Jan Egil
Her er måling for Ampere: Når jeg setter et mulitimeter på verdien 200m (??) A/DC
viser displayet 125,9

Dere forstår sikkert at dette er ikke mit fag :-)


Jan Egil
Elektromotorer trækker jo altid mest strøm når de skal starte.
 
Du kunne forsøgsvis tage 3 genopladelige AA-batterier og serieforbinde dem, og derefter parallelforbinde dem med solcellerne og ventilatoren som vist herunder. Med lidt held virker det, og kan måske også holde den i gang, når der kommer en sky for solen.


Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
Hvis det er ern 12v blæser, så vil jeg mene at de 3,6v som tre genopladelige batterier kan levere vil være i underkanten, selvom som helhed vil løsningen være brugbar. Så hvad med 2x9v ? Som genopladelige batterier vil de levere 14,4v, det er jo kun marginalt mere end hvad viften vil have, så det burde vel være nogenlunde ok. Husk dog at montere en vekselretter og en afbryder så du ikke aflader batterierne i solcellerne når der ikke er sol.
istedet for paralel så sæt panelerne i serie så giver de 3,7v (som du har med dem i parallel) x4 14,8v eller nøjes med 3 så du får 11,1v det burde kunne drive den

en vekselretter har intet at gøre med om batterierne bliver afladet og desuden er solceller jævnstrøm og ikke vekselstrøm

hvis man sætter batterier ind som tegnet der så vil de aflade til de er helt tomme og de vil egentlig ikke rigtig hjælpe så meget, det ventilatoren kræver er en høj nok spænding til at starte og 3,7v er i underkanten for de fleste blæsere, det er derfor man i computere har en smule elektronik der giver dem 8-12v så de kommer igang og så skruer ned til minimum omkring 5v så de holder sig kørende.

hvor mange A dine solceller giver er svært at sige, men smid dem i serie (først 3) så mål v på dem og smid ventilatoren på og se om de kan trække den, ellers kan det være du må opgradere til 2x3 stilling (dvs. 2 serier med 3 i hver) for at få høj nok spænding og strømstyrke

www.simpelt-liv.dk opskrifter, køkkenhave, husdyr og meget andet... læs mere om at blive selvforsynende uden at overdrive.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis