Hussalg - hvornår låses kurs på obl.?

Hej,

Tror ikke helt emnet holder mht. lav-det-selv, men prøver alligevel.
Spørgsmålet er:
Hvornår præcist fastlåses kurs ved hussalg?

Er det ved overdragelsesdagen, eller ved underskift af kontrakten?

Min situation:
Den 01/09 blev nøglen overdraget.
Den 10/10 blev kontrakten underskrevet.

Der har på min obligation været kursfald i denne periode fra omtrent 93 til 87 - hvilket i den sidste ende bliver en betydelig difference.

Hvilken kurs sælger jeg til?

På forhånd tak.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du sælger til den kurs, når lånet bliver indfriet. Ville du have haft kursen på underskriftsdagen skulle du have indgået en kurssikrings aftale, din bank burde have rådgivet dig om dette.
Se mere her:

http://www.nykredit.dk/informationsSide.do?iwID=/erhverv/informationsside/realkredit/produkt/fastkursaftale.xml

Det hedder en fastkursaftale. Fra Nykredit: "En Fastkursaftale fastlåser obligationskursen på en bestemt fremtidig dato. Derved får udsving på obligationsmarkedet ikke betydning for dit lån i den givne situation - dvs. at hverken kursstigninger eller kursfald påvirker dit lån. Den dato kursen fastlåses på, vil enten være lånets udbetalingsdato/indfrielsesdato eller refinansieringsdatoen."
hmm ja havde desværre det på fornemmelsen.

Så er der, fra min side, ikke andet at gøre end at håbe at den forsat falder/forbliver på samme kurs.

http://www.omxnordicexchange.com/kursinformation/historical_prices/search?InstrumentId=CSE29426
Realkredit Danmark 83D 5CF OA 2038, RD83D5CFOA 38

Går pt. ud fra at kursen godt kan falde yderligere de næste par uger (bliver sandsynligvis indfriet om 3 uger).
Eller er det grebet ud af luften?
Svært at sige, om kursen vil falde. Det afhænger vist lidt af, om renten bliver ved med at stige.

Min bedste råd er at ringe med det samme til din bank/realkreditselskab.
Så har jeg haft undersøgt det sig noget nærmere:
Det viser sig at kursen er fastsat til overdragelsesdatoen - dvs., desværre på sin vis for mig, til kursen på 93.

Et spørgsmål afledt af ovenstående:
Stiger købers købspris med den faldende kurs på obligationen?
Eller gælder en overtagelse også til kurs 100, som ved en indfrielse?
Jeg tror, at hvis I har aftalt en pris på 500000 kr, så får du det beløb i lommen.

Køber skal sikkert låne flere penge (alt efter obligationskurs) for at få nok til at kunne udbetale de 500000 kr. Jeg har lige været på Nykredit hjemmeside og lavet en simpel beregning. Køber skal bruge et provenu på 500000 kr, med den aktuelle kurs og rente, skal køber således "låne" 527000 kr. Så man kan godt sige, at købers egentlige pris stiger ved et kursfald. Simpelt sagt, så koster 1 obligation 100 kroner, men kursen afhænger af, hvor mange penge du får i lommen. Er kursen 50, så skal man betale 200 krone for at få 100 kroner i lommen. Men som sælger, kan du være ligeglad med, hvordan køber vælger at finansiere sit lån. Du vil altid få det beløb, som står i kontrakten. Det er så op til køber at finde den bedste finansierings form, det kan eventuelt være ved at køber indgår en fastkurs aftale med sit realkreditselskab.

Men du skal have indfriet dit obligationlån, (her er jeg ikke helt sikker), jeg tror nok at kursen skal være så lav som muligt og under kurs 100 for at det er en fordel for dig som sælger.

Jeg håber, at dette er klart nok, ellers så spørg endelig igen. Det er et vanskeligt område, hvorfor jeg synes, at du bør rådføre dig med en ekspert (dit realkreditselskab eller bank).
Jeg forstår ikke helt hvor køber kommer ind over dit lån, med mindre.

Hvis ikke køber ønsker at overtage lånet (kunne være det var et godt 4 % lån med en 20 år endnu eller lign.) skal det vel indfries af dig når du ønsker det, og hvordan køber skaffer pengene er hans valg, men det er dig der optager købers lån så vidt jeg husker (noget med nogle %).

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
tak for svaret Mr. Calle - det har hjulet - alt ser ud til at være i orden, og kursen er låst ved de omtrent 92-93 desværre. Køber overtager i øvrigt obligationen.
Det var rart at høre.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis