Bådmotor Marstal E

Marstal E:
Svinghjulet er gået løst. I følge tegningen sidder det bare på en konus med en stor møtrik. Mit spørgsmål er om der på Marstal E motoren sidder en notkile som skal låse svinghjulet på krumtapakslen, eller om der er en anden mekanik. Tændingsmærket skulle jo gerne passe.

På forhånd tak.

Erik C
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah ! Det finder du nemmest ud af ved at pille svinghjulet af, for sidder det løst er der jo ikke noget der passer med hensyn til tændnings tids punktet, med mindre der er en not gang.

V.h. Håndværkeren

Til Håndværkeren: Tak for dit svar.  Det nemme er nu ikke så nemt endda, for at pille svinghjulet af, betyder at motoren skal løftes ud af båden. Der er ikke plads til at få svinghjulet ud over akselenden.

Det gik imidlertid uden  at tage motoren ud. Svinghjulet kunne skubbes så langt ud på akslen, at konussen kunne ses. Det viste sig at, DER ER IKKE NOTKILE på Marstal E, men en ”glat” konus. Det gjorde det hele lidt lettere, for da konussen så pæn ud, var jobbet  bare at ”line svinghjulet op” så top dødpunkts mærkerne stod over-et, og spænde det rigtig godt fast.  Så nu går den igen. Tøf-tøf.

Apropos tændingstidspunkt: Magneten følger knastakslen, så svinghjulets stilling  har ingen indflydelse på tændingstidspunktet, men det føles rigtigt når  mærkerne over-et betyder at stemplet står i topstilling. Tændingsmærker er nok ikke den rigtige betegnelse i dette tilfælde, men ”top død punkt mærker”.

Med venlig hilsen

Erik C

Huskede du så at smørre lidt Looktite på konussen ?
ring til motorfabrikken i marstal og forhør dig tel. er 62531219 de må kunne give det rigtige svar eller hør om der findes en mamual

yorklai
Hvad er nu det - svinghjulet på en Marstal, har da ikke noget med tændingspunkt at gøre.......Med mindre det er en notgang???? Notgang ??????
En Marstal har da rigtig magnettænding......Uafhængig af svinghjulet ik, H-værker....

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Annonce
Tak yorklai.

Jeg har tidligere talt med Marstal, de er utroligt hjælpsomme.
Jeg har en manual til Marstal E, overvejer at lægge den på nettet.
Som du kan se i mit indlæg af 13 okt "spinder" den gamle maskine igen.

Med venlig hilsen
Erik C
Jeg kan se at en enkelt ikke rigtigt forstår meningen med notgangen, har man den, er det også muligt at afmærke svinghjulet så man ved at her er f.eks. stemplet i top, og ikke skal ind og se,hvordan ventilerne står, det gi'r jo ikke anledning til at tro svinghjulet trækker magneten rundt, men mærket kan bruges ved justering af tændingen. Et eksempel på tændingsindstilling ved hjælp af et mærke, har jo sammen med en stroboskoplampe, været brugt i mange år. Så håndv. var ikke helt ude i skoven.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
PDF fil med motor diagram her: http://www.krautwalds.dk/jolle/krautwalds%20-%20damjolle.htm
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis