Hortetaktræ

Jeg må få et hjortetaktræ af nogle venner, dette til min datters børnehave.

De har så spurgt deres gartner, han siger det ikke er en god ide, da dens bær er giftige.

Har sådan en bær og hvordan ser de ud, min stikling fra samme træ har ikke bær. Den mine forældre havde som barn havde heller ikke bær.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg erindrer mig et hjortetaktræ har det relativt spinkle og sprøde grene. Det er således ikke særligt robust, og spørgsmålet er om det - giftigt eller ej - er egnet til børnehavebrug?
Og så breder lortet sig som død, finanskrise og ulykke, men når det er i en børnehave, går det vel nok.
Uanset om jeg skulle få en skilling for at tage imod og plante en sådan, skal jeg aldrig nogen sinde mere have en sådan ind på min matrikel igen! Hjortetak eller bjørneklo kan komme ud på et. :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Mit er plantet i PVC brøndrør der er gravet 1 meter ned, så ingen videre spredning her.

Det er sørme et flot træ.

Dem du køber på planteskolerne er podet på en anden stamme.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg har prøvet at søge lidt, og kan ikke finde noget om at den er giftig. Se evt. i linkende.

http://da.wikipedia.org/wiki/Hjortetaktr%C3%A6
http://www.liberherbarum.com/Minor/DK/PN1454.htm

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Rhus typhina - hjortetaktræ er giftigt - træet er tvebo d.v.s der findes hanlige og hunlige træer, så derfor har i ikke set bær.

Sniffer  
Annonce
Derfor kan det da godt være giftigt...
De fleste planter i haverne er giftige, men du ved det bare ikke.

Sniffer  
Jeg får udslet når jeg har været for meget i kontakt med de bløde hår på hjortetakken. Så selv om der er nogen der har prøvet at ryge den, tror jeg ikke at det er et hit i en børnehave. Desuden kan man ikke klatre i den, da grenene er så sprøde at de knækker - og så er der alle rodskudene...

Men det er et ualmindeligt smukt træ - især her i efteråret hvor den lyser op med orange og gule farver

Green

Hjortetaktræer fantastisk flot om efteråret, men ingen roser uden torne.
Gartneren har ret, træet ER giftigt og der er vel ingen giftige planter, som hører hjemme i en vuggestue/børnehave. Saften er giftig! Den giver en grim eksem, dét ved gartnere alt om. Vælg hellere en ask eller røn, hvis du vil se det flotte farver.
Birk vokser hurtig, og koster næsten gratis ...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Birk, har du røget hjortetak med positiv virkning Arborist... :o)
Pollen...

Børnehaven fattes penge, så derfor får de lidt planter engang imellem når nogen gider, og jeg er en af dem der gerne gider grave lidt, og spørger i vennekredsen hvis nogen rydder op i haven.

Men tvivlen fra start har gjort at sagen er droppet. De små poder skulle jo nødig tage skade eller blive syge.

Men ja der er et af de smukkeste træer her om efteråret. Minder også lidt om hamp som også er smuk med detsværre ulovlig.

Træer skal også have en vis størrelse fra start. De har købt en del opstammede "et eller andet", de små "sataner" har pelset dem totalt, der står pindene tilbage.

Så det skal være en gedigen plante fra start.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis