Ny antenne

Hej,

Jeg har en Hyundai Accent GS fra ´97, som nogle sjove gutter en fredag aften har knækket antennen på (utroligt hva folk synes er morsomt).

Men det korte af det lange er, at antennen jo skal udskiftes. Jeg er ikke den store gør-det-selv, men jeg kan da se at den er placeret i venstre sideskærm, så jeg har fundet ud af, at jeg skal afmontere hjulet, pille skærmen i hjulkassen af for at kunne komme op til antennen nede fra.

Jeg havde så troet, at jeg kunne afmontere antenne kablet fra antennen, og bare sætte en ny på. Men det er fastsvejset på antennen og går hele vejen ind i kabinen ind til radioen.

Jeg tænkte på, om jeg ikke kan sætte en samling på, så jeg ikke behøver at trække et nyt kabel hele vejen, men måske bare ind til bag handskerummet? Eller vil det gå for meget ud over signalet?

Håber at I kan hjælpe mig :-)

Mvh
Kasper
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Du skal helt ubetinget udskifte det hele og ikke lave nogen samlinger på kablet. For det første vil en samlingm ændre kablets impedans (modstand over for vækselspænding ) dvs.evnen til at lede signalet - for det andet vil kablet blive fysisk utæt over for fugt og elektrisk utæt over for elektrisk støj fra bilen - et godt råd "køb en god  kvalitets antenne af et ordentligt mærke (ikke noget fra thansen eller harald n )
Hilsen "autoelektrikkeren"


"AUTOELEKTRIKEREN"
Jeg har en bil (næsten) magen til.. Jeg var forbi et aut. huyndai værksted for at spørge efter en automatisk antenne (dem der kører op, når de skal bruges).. Da jeg sagde jeg havde et spørgsmål ang. antennen, sagde han straks, at hvis det var fordi der var nogen der havde knækket den, så kunne de sagtens skaffe en ny plisk (tror jeg han kaldte den).. Altså selve antennen.. Måske det var noget?

Mvh

Mark Herskind

Pisken kan i nogle tilfælde skrues af, bl.a. når man skal i vaskehal. Kan den det på din bil, kan du nøjes med at købe en ny pisk.
Okay - altså ingen samlinger. Heller ikke hvis samlingen er inde i kabinen bag handskerumet?

Mark+Frank -> Det er ikke en pisk, men alm. teleskop antenne. Ellers havde det været nemt :-(

Hej igen

Heller ingen samling inde i kabinen det er kun vand der ikke er der - stadig ødelægger du afskærmningen for støj - det er rigtigt at man kan skifte pisken ( vi kalder det for teleskopet ) hvis det er en automatisk antenne ( den kører op og ned når du tænder og slukker radioen ) hvis det er tilfældet kan det købes løst og er rimeligt nemt at udskifte.

Hilsen "autoelektrikkeren"


"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
Jeg troede at en "pisk" var en antenne der blev sat på med et gevind. Som denne


Min antenne er jo en manuel teleskop antenne, som denne:

så der skal jeg vel udskifte hele dyret, ikke?

hej

på en acsent der kan man skifte selve teleskob røret   du tager omløberen af så kan du hive stumpen oven ud og sætte den nye ned igen

 

eksmek

Vil det sige, at selve den sorte del hvor antenneledningen sidder fast bliver siddende i bilen, og kun teleskop delen bliver skiftet?

hej

ja du skruer blot omløberen af  og trækker stumpen opå sætter den nye ned og spændrer omløberen igen   selv følgelig med følelse

eksmek

Det kunne desværre ikke lade sig gøre, at pille selve teleskop-delen af. Så hele antennen er blevet skiftet. Da jeg fik ført ledningen fra den nye antenne ind i kabinen bag handskerummet, hvor den gamle ledning løb, fandt jeg ud af at der var en samlig. Så der var et forlænger stykke fra radioen med et hun-stik hvor den gamle ledning gik ind. Så jeg benyttede mig af det samme. Nu må jeg se om signalet er til at leve med.

Men tak for jeres altid gode hjælp herinde!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis