Forstærkning af Spær

Hej Alle.

Jeg har desværre en smule råd i et af mine spær i mit hus fra 1908.

Der er tale om hanebåndspær hvor det er en smule råddent fra spærtoppen og ca 1 meter ned af stolperne. (Skyldes tidligere vandindtrængning).

I forbindelse med at jeg skal have hævet hanebåndene tør jeg ikke udmiddelbart at skrue noget igennem det rådne træ.

Er der nogen mulighed for at lave dette?

Min íde går ud på at påsætte lægter på siden af hver af spærstolperne(sidestolperne) men jeg er usikker på hvordan jeg skal forankre det i toppen sådan jeg er sikker på at det ikke skrider.

Jeg vuderere umiddelbart at udskiftning af spæret er en for stor opgave.

Er der nogen som har nogle løsningsforslag på dette?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du kan jo skære det rådne træ væk og lave et nyt stykke og sætte på spærret. Ved ikke lige helt hvordan man skal lave det men det er der sikkert nogen andre herinde der kan.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hmm... Spærene er forankret ind i hinanden i toppen. Altså det vil sige at det ene står oven på det andet. Idéen er ikke dårlig - men jeg tror den vil medføre for stort et arbejde og jeg har ingen anelse om hvad jeg kan gøre for at understøtte spærret sådan taget ikke styrter sammen når jeg saver spæret over
Det er umiddelbart en svær opgave da den er svær at vurderer uden at se den. Men jeg vill nok tage noget spærtræ med en god dimension, altså så stor som muligt på den gældende tagkonstruktion. Sætte spærtræet fast på siden af de nuværende spær, måske 2 m længere ned end rådet. Der vil jo komme god vægt på spærrene og derfor ville jeg sikre at det nye tømmer du sætter op går et godt stykke ned af de gamle spær for at give det en større flade at bærer over. Når du så har gjort det er du velkommen til at fjerne de gamle spær i toppen, men jeg ville i hvert fald ikke gøre det inden (ikke nødvendigt). Og ved ikke om du har tænkt på at spærkonstruktionen kan holde? Altså hvis den er fra 1908 har der nok lagt eternitplader på og langt de fleste tage er noget tungere end det!?
Hvis jeg må forslå det ville jeg nok give de gamle spær en slags "maling" for at evt. slå biller osv. ihjel, eller i hvert fald forebygge det. Det er ikke maling, men jeg kan ikke huske hvad det hedder, men du kan helt sikkert få noget lignende på dit byggecenter. Bare et foreslag nu hvor du har spærrene fri.

Hilsen Simon K
Har du haft forsikringen til at kigge på det? Hvis det er noget der kan klares fra deres side, ville det jo være at foretrække. Ellers havde jeg taget spærtræ og sat på hver side og så gennemgående bolte nede på det raske stykke, på samme måde som Simon skriver
Hvis du nu tager et par billeder, så vi kan se det ville det hjælpe meget

Multimediedesigner - Tømrer - Værktøjsrådgiver

 

Mit hus er fra 1904, hvor der også var nogle spær, som så lidt triste ud, visse steder. Stor var min overraskelse, da jeg satte forstærkninger på siden af de gamle spær, fra top til tå, da jeg ændrede lidt på vinklen/taghældningen og for at få plads til isolering.
Netop fordi jeg satte forstærkning på, hele vejen 50x200 mm, nøjedes jeg med at skrue disse planker på, og kunne høre på skruemaskinen, at det gik helt fint med at komme igennem det nye træ og de yderste 5-10 mm af det gamle træ, men herefter gik det meget trægt.
Det gamle træ er så uendeligt meget hårdere og massivt end det nye, og har efter min mening en langt større styrke end nyt træ.
Jeg forlængede huset med ca. 4 meter og fik til dette brug færdige spær, som blev forstærket på samme måde som de gamle, da jeg synes de så noget klejne ud.
Nu 10-15 år senere kan jeg se, at der er en svag lunke i taget over det nye afsnit, medens taget over det gamle afsnit, står lige så fint ret, som da jeg lagde det op.
Det skal bemærkes, at på det gamle tag er der op til 140 cm mellem spærene, hvor der på det nye er de af spærfabrikken foreskrevne 90 cm
Ligeledes stod der en gammel staklade med en noget spinkel spærkonstruktion. Den beklædte jeg ud- og indvendigt, isolerede og lagde nyt ståltag på. Det er en fantastisk bygning i dag. Selv i den vildeste storm, herunder 3/12 1999, er der fuldstændig ro inde i bygningen. Det knager knapt nok i konstruktionen selv om den er lidt angrebet af borebiller og grundlæggende spinkel.
Dette blot til beroligelse. Du skal ikke være så bekymret for dine gamle spær, hvis de da ikke er totalt rådnet væk.
Med mine erfaringer er jeg mere rolig ved gamle konstruktioner, end mange mere nutidige.

Jeg undskylder mine kætterske holdninger! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også