Med hvilket tryk skal mine hjul spændes ?

Jeg har tit problemer med at løsne mine hjul, når jeg skifter fta sommer/vinter dæk, så nu har jeg anskaffet mig en momentnøgle, men jeg kan ikke læse nogle steder med hvor meget jeg skal spænde hjulene med, er der en der kan hjælpe ?

Hilsen Stone
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke huske det præcist, men jeg kan huske, at hvis du bruger en krydsnøgle (altså den hvor du har fire muligheder mht. til størrelse af bolte), så tager du en tilfældigt bolt 1 og spænder den løst, tager den diametralt modsatte, dernæst fætteren der sidder i mellemme disse 2 og igen modsat, så du så vidt muligt spænder med samme moment på hele fladen.

Det var med løs hånd, så bruger du derefter lidt kræfter og dog fortsat "kvindehånd" i samme rækkefølge og så.... holder du hænderne 2/3 ude på krydsnøglen og spænder hårdt men altså kun 2/3 ude, for så beskadiger du ikke noget, men spænder dog hårdt nok - og så er de korrekt spændt.

Desværre - jeg kunne momentet engang, men opdagede, at der var forskel fra bil til bil, men ovennævnte har nu passet helt fint.

En momentnøgle er ok til hjul, men er nok mest vigtig når du skal spænde topstykket til, for her er det absolut nødvendigt, at du har en helt præcis rækkefølge (angivet i bl.a. Haynes bøger) og et helt korrekt moment, hvis ikke du skal have en ny planslibning inden for kort tid.

Hjulene er ikke ligegyldige, som nogle dækmontører synes, men det væsentlige er at skrue dem fast over kors, og så nogenlunde lige hård.

Godt Nytår.

JørgenE


Mvh. JørgenE
11 kilo 110 nm sådan er det.

Pede
Det kommer an på bilmærket
Spørg på værkstedet.

Hilsen
Neets,hvis hjul kun skal spændes 100 Nm
Meld tilbage med model & årgang, så skal jeg slå det op. (er det alu-hjul eller stålfælge?)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej AutoSJ

Ja, det er da et tilbud!

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
jeg har altid spændt mine alu fælge med 130Nm så behøves man ikke at efter spænde dem
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er meget forskelligt fra bil til bil, men du går ikke helt galt i byen med 10 - 11 kg..
Det bør stå i din servicebog hvor meget det er i dit tilfælde

------------------
Kris Henriksen
www.civic-klub.dk

Kris Henriksen
elektronikmekaniker og IT-Supporter ved Forsvaret
http://www.fotograf3n.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis