Jeg kan ikke huske det præcist, men jeg kan huske, at hvis du bruger en krydsnøgle (altså den hvor du har fire muligheder mht. til størrelse af bolte), så tager du en tilfældigt bolt 1 og spænder den løst, tager den diametralt modsatte, dernæst fætteren der sidder i mellemme disse 2 og igen modsat, så du så vidt muligt spænder med samme moment på hele fladen.
Det var med løs hånd, så bruger du derefter lidt kræfter og dog fortsat "kvindehånd" i samme rækkefølge og så.... holder du hænderne 2/3 ude på krydsnøglen og spænder hårdt men altså kun 2/3 ude, for så beskadiger du ikke noget, men spænder dog hårdt nok - og så er de korrekt spændt.
Desværre - jeg kunne momentet engang, men opdagede, at der var forskel fra bil til bil, men ovennævnte har nu passet helt fint.
En momentnøgle er ok til hjul, men er nok mest vigtig når du skal spænde topstykket til, for her er det absolut nødvendigt, at du har en helt præcis rækkefølge (angivet i bl.a. Haynes bøger) og et helt korrekt moment, hvis ikke du skal have en ny planslibning inden for kort tid.
Hjulene er ikke ligegyldige, som nogle dækmontører synes, men det væsentlige er at skrue dem fast over kors, og så nogenlunde lige hård.
Godt Nytår.
JørgenE
Mvh. JørgenE