Skal der tilføjes til BBR ?

Hejsa,

Jeg har totalt renoveret vores 1.sal. dvs banket alt ned helt ud til undertaget, og sat nyt op. før var 1.salen med skunk som er fjernet. Derudover var der et større område, som var beklædt med rockwool, man kunne se undertaget og hvor eltavlen hang.

jeg er i tvivl om hvor vidt min BBR har ændret sig, da jeg ikke er helt klar over beregningsmetoden. har hørt noget om 1.5 meter over gulv højde skal regnes med.

men selv da er jeg lidt i tvivl omkring dette område hvor el tavlen hang som nu er blevet til et værrelse, for har det altid været regnet med, selv om det absolut var ubeboeligt før ?

husets BBR er beregnet til: stue etage = 70 kvm, 1.sal = 35 kvm
der er ca 60 cm mur før taget skråner 45 grader.

min egen udregning lydder som følger
gulvareal = stueetageareal = 70 kvm
areal der er under 1.5 meter = 24 m langs vægge x .9 m ud i rummet  = 22 kvm
Areal på 1. sal = 70 - 22 = 48 kvm.

hvilket jo så giver 13 kvm mere end nuværende bbr, men jeg ved ikke om det er den rigtige beregningsmodel jeg benytter ...
Hejsa, Jeg har totalt renoveret vores 1.sal. dvs... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kan må få tegninger fra teknisk forvaltning, der viser om skunkstolperne er bærende?

Og hvis man nu har fjernet dem, uvidende om at skunkstolper kunne være bærende, hvad gør man så?

(undskyld for lige at gå uden for emnet)
hejsa Mr. Calle, du kan godt hente tegninger hos kommunen, men det er ik sikkert de fortæller hele sandheden (især på gamle huse), du kan få lavet en beregning hos en ingeniør. Men jeg vil sige at hvis man starter med at bruge sin sunde fornuft så kan det ikke gå helt galt, normalt kan man se på en konstruktion om det er lavet til at bære noget eller ej. Hvis f.eks. din skunkstolpe er t1 tømmer som er boltet fast til tag og gulvspær, ville jeg nok ikke bare fjerne dem.... til gengæld hvis det er en reglar der lige har fået et søm i hver ende ville jeg ik være nærvøs.
nej det kan man vist roligt gå ud fra, huset er bygget af en mand der gik under pseudonymet "MagiMureren", og ALT er lavet i en eller anden form for sten. som (jeg vil tro) er forholdsvist usævanligt for et hus fra 46'

etageadskillelsen er af armeret tegl, med beton slidlag.
Badeværrelsesgulv er Terazzo.
Trapperne til kælder of 1.sal er muret og med terazzo.
Det eneste træ er spær, remme og hanebånd. spærrene er iøvrigt blevet forstærket med noget 2/10 spærtræ, da der aligevel skulle påfores et eller andet for at få plads til isoleringen.
Hej Ziwe, tak for det hurtige svar. Det var stolper som var 10x10 cm og sat fast med søm i begge ender.
ok dimensionen er jo ret voldsom til hvis den bare skulle holde en skunkvæg, men nu har jeg jo ikke set konstruktionen.
Annonce
Ved nærmere eftertanke, er de nok kun 7,5x7,5 cm. Sådan ser det ud før ombygning, har desværre ikke lige et bedre billede.
Skrevet af ziwe den 09-10-2008 08:53
Der mangler ikke en byggetilladelse, jeg tog oprindeligt ned på kommunen (Aalborg) hvor jeg fortalte om mine planer, her fik jeg afvide at så længe at ombygningen foregår indenfor de eksisterende mure skal der ikke søges om noget som helst.
Så må det være meget lang tid siden. Der foreligger mange ting der skal tages hensyn til ved ombygning/udnyttelse af tagetage mm. Som udgangpunkt skal alt opfylde gældende lovgivning - men hertil kommer skøn over regel, hvilket vil sige at lovgivningen ikke skal tolkes sort på hvidt.

Eksempel 1 som er fra en konkret sag:

Efter ombygningen vil tagetagen udgøre 70 m².

Bebyggelsesprocenten er i dag på 20 % uden at medregne det

tidligere tagetageareal, som har fået byggetilladelse, og bliver efter

ombygning og inddragelse af tagetage til beboelse på 29 %

(link: http://www.alleroedkommune.dk/Det_politiske_liv/Politiske_udvalg/~/media/Byradet%20og%20udvalg/Miljoudvalget/040106%20Referat%20MU.ashx)

Bebyggelsesprocenten må ikke overstige 25 %, hvilket kan medføre at det skal lovliggøres. I dette tilfælde skal der søges om tilladelse, herunder dispensation.

At Aalborg kommune meddeler at der ikke skal ansøges om noget som helst så længe det foregår indenfor murerne er et klart brud på lovgivningen.

Eksempel 2:
Etablere du et badeværelse mere i ejendommen og du har dit eget spildevandsanlæg skal du ansøge om spildevandstilladelse.

Hvad med brandsikring, flugveje o.l. ved ombygning?

Hvis du fornylig har fået svar fra Aalborg kommune om ovenstående kunne det være sjovt at sende dem denne besked og se om de stadig mener det samme

De bedste weekendhilsner fra Mulle

 

 

 

til mulle03 ja det er egentligt sær læsning, især mht det med ovenlysvinduerne. Husker lige så tydeligt ham nede på kommunen sige "Du knalder bare lige så mange ovenlysvinduer i du vil, det behøver du ikke fortælle os om". Jeg forlod kommunen den dag med en følelse af at have virket lidt dum .... Dette har været en gang i juni/juli i år.

mht bebygningsprocent, så er min nuværende BBR 105, og grunden er 971 så der er ikke nogen ko på isen der.

og mht til flugtveje :

Hvis du bygger om

Eksisterende huse skal være bygget, så de opfylder de krav, der var gældende på det tidspunkt, da huset blev bygget. Det gamle hus skal altså ikke umiddelbart opfylde nye krav til flugtveje og redningsåbninger, der er blevet indført i bygningsreglementet, efter at huset er blevet bygget.

Når du bygger om, er du altså ikke forpligtet til at opfylde de nye krav. På den anden side må du heller ikke forringe husets [script removed]flugtveje og redningsåbninger, så de bliver mindre sikre end før ombygningen.


Mr Calle > synes ik jeg kan blive helt klog på det billede, er det rigtigt at du har 2 spær der ligger med ca 30 cm mellemrum ???
Hey, nej spær og bjælker ligger med cirka 90 cm mellemrum. Den "ekstra" er blot en forskallingsbrædde bag de andre. Stolperne er 7X7 cm. Endvidere kan jeg fortælle, at spærene "hviler" på ydermuren.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis