Støj fra ny cirkulationspumpe?

Hej,

Har for 4 dage siden skiftet min gamle cirkulationspumpe ud med en ny Alpha2 25-40 - fed oplevelse! ingen støj overhovedet og så kun 5 til 6 W efffektforbrug, men glæden blev kort  - den er begyndt at støje. Det lyder nærmest som om der er luft i systemet, men selv efter at have efterfyldt med vand støjer det. I radiatorer og fyrrum har jeg brugt udlufningsventilerne (der kom nu kun vand ud), så hvad kan der være i vejen? Skulle pumpen ikke være "selvudluftende"? Kan det være skidt der har sat sig i pumpen?

Skal lige siges at jeg først lige har overtaget huset og aldrig tidligere har haft oliefyr, så jeg er noget grøn hvad det angår. 

Mvh
Ole 

Ole
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Ole

I forbindelse med mit arbejde, har jeg før været ude for at pumper der kører med varmt vand begynder at støje. Grunden til det kan være, at pumpen mangler modtryk og dermed "har det for nemt". Pumpen laver undertryk ved indløbet og dermed sænker man kogepunktet på vandet og der opstår damp inde i systemet. Fænomenet kaldes for kavitation og er absolut ikke godt for pumpen, da det med tiden vil ødelægge impellerne (propellen) i pumpen.
Så hvis du har en ventil et sted efter pumpen, kan du prøve at lukke den lidt og dermed give pumpen lidt hårdere arbejdsbetingelserse og se så om det hjælper på støjen.

Jeg ved ikke om det kan være det der er problemet, men det er forholdsvis nemt at tjekke. De pumper jeg har oplevet det med er væsentligt kragftigere (0,55 - 4 kW), så jeg kan ikke sige med sikkerhed at det er det samme du oplever.

Mvh. Martin
Det kunne godt lyde som et fornuftigt forslag. Jeg kan desværre ikke finde nogen form for ventil noget steds - kun en shuntventil, der er groet fast. Vandet i pumpen er ca. 40 grader varmt, så shunten burde stå nogenlunde korrekt i forhold til hvad jeg har fået at vide omkring shunte. Nu har jeg fyldt vand på fyret så ekspansionsbeholderen er fuld, men pumpen støjer stadig.

Det der virkelig undrer mig, er at de første 3 dage kørte pupen totalt lydløs og alt fungerede perfekt. Vi har ikke ændret på noget overhovedet og hverken udetemperatur eller indetemperatur er der sket de store ændringer med. nu har jeg også lige prøvet at cirkulere koldt vand - det ændrede heller ikke noget.

Er der nogle gode forslag til hvad jeg skal gøre?

Tak og Mvh
Ole

PS: Har prøvet at lukke for alle termostater i huset - det ændrede ikke noget.


Ole

Hvis du har haft vand af systemet og arbejdet med det, kan du fint risikere, at der er løsnet noget skidt, som efterhånden er blevet båret rundt. Min vvs'er nævnte muligheden, da vi biksede med mit anlæg - men mente ikke, det ville kunne skade pumpen.

Jeg fik en væsentlig større virkningsgrad på min pumpe, da jeg fik skiftet min ekspansionsbeholder ud med en trykekspansion (og samtidig fik anlægget en dunk kølervæske at arbejde med - skulle virke smørende på ventiler).

Kan du evt. tvinge hastigheden på pumpen op? Hvis du har en luftlomme omkring pumpen, kan du opleve, at luften har samlet sig der.  Jeg havde problemer med luft flere måneder efter, vi første gang havde vandet af systemet (og jeg kunne ikke få det udluftet). Dette løste vvs'eren ved at sætte fuld kraft på pumpen i et par dage og lukke dele af systemet af på skift (gik jeg selv og hyggede mig med) - så var der pludselig luft i ventilerne igen!


Mvh.

Jan R.

Hej,

Jeg har prøvet at køre med en høj hastighed i et par minutter, emn efter hvad du skriver skal det være noget længere tid - går straks ud og sætter fut i pumpen og prøver lidt længere tid.

Hvordan ser man forøvrigt om ens system er et et-streng eller et to-strengssystem?

Mvh
Ole


Ole
Jeg kan godt se at mit bud var ved siden af, idet vandet kun er 40 grader varmt. Jeg tvivler stærkt på, at så lille en pumpe kan lave et undertryk der sænker vandets kogepunkt til 40 grader :o)

Held og lykke med problemløsningen..
Annonce
Hejsa..
Den hurtigste måde at finde ud af om det er luft der driller er at stoppe pumpen et stykke tid, når du så starter igen vil der ikke stå luft i pumpen og den er rolig...et stykke tid ;-)

Hvis det er en "klapren/bankken" kan det være din kontraventil (hvis du har en).. Hvis du kan finde den, kan den godt tåle et "blødt" klask... det kan i nogle tilfælde hjælpe.. Lad os høre hvad du finder ud af ..

Mvh Jan J
Sad og læste om Alpha2-pumpen. Er meget træt af min larmene pumpe nu, så det er spændende at høre om du får lydniveauet ned igen. Det er argument nok for mig til at skifte til A-pumpe!

Nå, men Grundfos skriver også, at man skal fyre pumpen op på max. hastighed, hvis der er luft i systemet. Lad os høre om det virker.

Mvh. AllanE
Jamen så gå bare i gang - det ser ud til at virke det med at lade den køre på fulde drøn et par timer og så bagefter tilbage på "Adapt" - nu har jeg prøvet et par timer i går og et par timer i dag og nu skal jeg igen have øret helt henne ved pumpen for at høre om der er liv i den .

Tak for hjælpen til jer alle!

Det er virkelig en kanon fornøjelse at få en ny pumpe - vi havde også problem med at den gamle larmede helt vildt - og det var ikke pga luft.

Mvh
Ole

Ole
orc skrev den 08-10-2008 07:52:23

Hej,

Har for 4 dage siden skiftet min gamle cirkulationspumpe ud med en ny Alpha2 25-40 - fed oplevelse! ingen støj overhovedet og så kun 5 til 6 W efffektforbrug, men glæden blev kort  - den er begyndt at støje. Det lyder nærmest som om der er luft i systemet, men selv efter at have efterfyldt med vand støjer det.
Godaften,
Jeg hiver lige fat i en gammel tråd her.

Jeg bor i en andelsforening hvor vi fornylig har fået udskiftet stigestrenge m.v., og nu oplever jeg en støjgene fra de nye rør i mit soveværelse. Det er en højfrekvent lyd, lidt som en kedel der fløjter.

Den er meget sagte, men når man skal sove og der er helt stille, så er den ret gennemtrængende.

Jeg har svært ved at præcisere hvor lyden nøjagtig kommer fra, men det lyder umiddelbart som om den kommer fra den nye grundfos alpha2 25-40 cirkulationspumpe. Jeg bor i stuen, så der er måske 5 meter rør til pumpen.

Kan du beskrive den form for støj du oplevede, eller bekræfte om den er magen til følgende video jeg har taget: https://photos.app.goo.gl/ipbcvSfyQQoYLJwJ9
Her taler jeg om den høje lyd i baggrunden, og ikke lyden af måleren der tæller.

Det forstyrrer min nattesøvn, og håndværkerne har ikke udvist stor interesse i at undersøge sagen, fordi det er svært at høre om dagen når der er andre lyde :(

Mvh.
Sebastian
Grundfos Alpha 2 cirkulationspumper er "selvudluftende" forstået på den måde at der ikke kan samles luft i pumpehuset, under forudsætning af at pumpen er monteret korrekt.

Til Sebastian, så lyder det som om der er noget resonans i dine varmerør, det kan være fra en bøjning der er ved at gro til i kalk og rust eller noget skidt der har sat sig fast et uheldig sted fx. ved en ventil.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis