fjernvarme og bøde..?

en af mine kollegaer har fået en bøde af kbh's energi for at fjernvarmevandet (det må være retur-vandet) ikke har haft en korrekt temperatur.
så jeg gik ind på kbh's energis hjemmeside og der står: "...Københavns Energis afkøling krav for 2008 er 37°C i gennemsnit over året."

hvad kan man gøre for at leve op til det krav, har det noget at gøre med hvordan man bruger sine radiatorer?
og hvordan skal jeg egentlig forstå det de skriver?

martin
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det de mener er at der skal være en minimums afkøling på 37° , det vil sige at hvis dit fremløb er 80° skal dit retur være max 43° som desuden ikke er en speciel god afkøling. Med en god afkøling er din retiur temperatur 25-30°.
Det største problem er ofte , som du selv skriver, dine radiator ventiler , men også dine ventiler ved varmtvandsbeholderen kan skabe problemer. samt din trykdiferens regulator kan være defekt. Du skal få en vvsér ud og gennemgå dit system samt skifte dine ventiler til ventiler med forindstilling , med dem kan man regulere max flow igennem dine radiatorer så de ikke får mere flow/vand igennem sig , end at de kan lave en ordentlig afkøling. Hvis du så ikke kan holde varmen i huset , så er det måske isolering der skal til , eller dine radiatorer er for små, men det kan en god vvs/energikonsulent hurtigt beregne.

Håber det var til nogen hjælp


Prøv at åbne helt op for en radiator, hvis den bliver bund varm, er det ikke tip top, men derfor kan dit anlæg da sagtens bruges alligevel. men du skal bare være mere opmærksom på om der nu er en der er kommet til at skrue en radiator helt op. Desuden er det en rigtig god ide at holde lidt øje med din fjernvarme temperature en gang imellem, prøv også at tjekke din retur til fj værket når den varmtvandsbeholder er tom/skal producere varmt vand, der skal retur temperaturen helst ikke stige alt for meget, eller overhovedet, men hvis du har varmt vands veksler kan man ikke undgå det.
Jeg boede i en ejendom engang, hvor der blev lagt fjernvarme ind. Vvs'eren monterede en radiator i den ellers uopvarmede kælder. Det var ikke planlagt, men ifølge ham var bøden for en høj tilbageløbstemperatur højere end udgiften til at have en radiator stående i kælderen med fuld varme på døgnet rundt. Totalt spild af energi efter min mening, for kælderen var alt for stor til én radiator + vinduerne stod altid åbne pga. ventilationen.

Personligt syntes jeg det virkede som en "nem" løsning på en forkert dimensionering af anlægget - men hvad ved jeg...

Mvh. AllanE
Det trick er en sagablot da man idag de fleste steder betaler både efter hvor mange m3 fjernvarme man har brugt og hvor mange kalorier man har trukket ud af det et. Men det er rigtigt at sådan gjorde man , for man kunne ligeså godt hente så meget varme ud af vandet som muligt også selv om at man sådanset fyrede for gråspurverne, men det er ikke energirigtigt, Man kan hente utroligt meget ved at få indreguleret sine ventiler korrekt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis