Gasbeton revner?

Har nogle lodrette og vandrette revner i indervægge/ skillevægge. Det ligner umiddelbart at de ligger i samlingerne. Hvordan udbedre jeg bedst muligt dem?. Da nogle af dem ligger i badværelse, skal jeg naturligvis have alle fliser ned og lave ny vådrums membran og nye fliser op igen, men vil være helt 100% på at revnerne ikke kommer igen.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har haft et lignende problem, med lodrette revner fra gulv til loft. Det viste sig, at byggefirmaet der har opført huset ikke havde lavet samlingerne ordentligt (bygget i 2004). Dels var der for stor afstand mellem gasbetonelementerne og dels manglede en del af limen imellem pladerne(!).

Løsningen blev, at tapetet blev fjernet og en (ny) murer bankede alle revnerne ud, så de blev frie af de limrester der var. Efterfølgende fyldte han med en blanding af beton og lim. Det burde holde ifølge mureren.

Det skal lige siges at tilfældet nok var lidt ekstremt, da afstanden mellem elementerne var omkring 1 cm - se billederne.


Mvh. AllanE
Hold da op det er godt nogle ordenlige revner, er fremgangs måden den samme ved små revner? (ca 20 cm i længden og ca 1cm dyb)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg tør ikke sige det - der må vi nok få en af de mere erfarne LDS'ere på banen!

Men grunden til at han gjorde det sådan i vores tilfælde var, at der ingen kontakt var mellem betonelementerne. Formålet med hans lim/betonblanding var at holde sammen på elementerne, udover at dække revnerne.

Mvh. AllanE
Ved mindre revner ved jeg man kan købe nogle takkede plader ca 4x4cm som man slår ind i væggen ved revnen i passende antal. så skulle væggen gerne blive hvor den er.. og så bare spartle o.lign...
Men dette er ved mindre revner.
Ved mindre revner ved jeg man kan købe nogle takkede plader ca 4x4cm som man slår ind i væggen ved revnen i passende antal. så skulle væggen gerne blive hvor den er.. og så bare spartle o.lign...
Men dette er ved mindre revner.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
De takkede plader hedder bølgesøm, og er ganske udmærkede.
Man er - så vidt jeg ved - også næsten gået væk fra at bruge gasbetonelementer, da de tit revner i samlingerne. Så i dag bruger man multiplader. Det er også gasbeton, men der limer man dem sammen.

Mht. spørgsmålet, så kan du evt. prøve at fylde de revnede fuger med fliselim. I ældre huse, hvor gasbetonen er lagt i mørtel, revner det tit til sidst. Vi plejer at fylde dem med lim, og så ellers bare pudse udenpå igen..

Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

Giv alle samlinger samt revner bølgesøm de kan købes i alle byggemarkeder, de virker, man kan sagtens fylde revnerne med lim og andre ting, men det stopper jo ikke det videre forløb af en revne, så bølgesøm bølgesøm bølgesøm så er den som den skal være.
Det kommer også an på, om det er gasbeton sat i mørtel, for der plejer fugerne altid at smuldre efter en årrække. Men hvis det derimod multiplader der er limet fast, ja så ville bølgesøm helt sikkert være det eneste.

Men er det gammel gasbeton, hvor mørtelfugerne er blevet gamle og smuldrer, og dermed ikke holder blokkene særlig godt, så ville jeg evt. bare fylde dem ud med lim...

Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også