varmeafskærmning mellem brændeovn og sofa

Hej alle.
mit problem er at mellem min brændeovn og sofa er der kun ca 40 cm, og da vi ikke har så meget plads kan sofaen kun stå på den måde.
mit spørgsmål lyder: nogen ideer til hvad men kan stille imellem så sofaen ikke smelter og bliver ødelagt.
søren
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et asbest tæppe kunne bruges, jeg ved ikke om de fås længere, men du kan sikkert få det hos falck, hvis du er falcket

Ellers var det måske en god ide at blive det

Nå men spøg til side, jeg går ud fra at det er på siden af brændeovnen og ikke direkte mod lågen/glasset?

Er det er konvektionsovn? og hvad står der i brocuren vedr. afstande til brandbart materiale?

Når man har sådan en lille stue, er det nok bedst med en "videopejs" er der egentlig noget der hedder video mere ????

Jeg kan sende dig en gratis røgalarm, så vågner i da når det går galt

Venlig hilsen

Klaus
Brændeovenen er fra ca. 1854
Så brugsanvisningen blev ædt af møl for ca. 56 år siden....

Ja det er på siden af brændeovnen...

Sådan et asbest tæppe hvor mange grader kan det tåle???

Tak for tilbuddet med den gratis røgalarm

Mvh. Søren.
Hvis det ikke er en konvektionsovn, kan du montere en 2-3 mm tyk jernplade på ovnen, men en afstand på ca. 30 mm til den meget varme flade. På den måde laver du en konvektionsvirkning og du får ikke nogen nævneværdig strålevarme.
Hvis det er en konvektionsovn, er der ikke nogen særlig strålevarme.
Jeg har selv lidt af det samme problem, men da min ovn er en konvektionsfætter, bliver, i mit tilfælde med en stol, strålevarmen meget begrænset, måske 40-50 grader.

Med venlig hilsen
ktm

 

Nå, vi var samtidige!!

Ja men så er det, med en så fin ovn, løsningen med en stålplade.
Fidusen er at strålevarmen brænder af på stålpladen, hvilket betyder at luften mellem ovn og plade stiger op, og pladen afkøles.

Har selv lavet det op mod en væg, jeg ikke er så vild med skal varmes voldsomt op, og vil hellere beholde varmen inde i rummet. Det virker ganske perfekt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Du kan jo indledeningsvist, blot stille en jernplade op ad ovnen som et forsøg.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm den 07-10-2008 19:04
Hvis det ikke er en konvektionsovn, kan du montere en 2-3 mm tyk jernplade på ovnen, men en afstand på ca. 30 mm til den meget varme flade. På den måde laver du en konvektionsvirkning og du får ikke nogen nævneværdig strålevarme.
Hvis det er en konvektionsovn, er der ikke nogen særlig strålevarme.
Jeg har selv lidt af det samme problem, men da min ovn er en konvektionsfætter, bliver, i mit tilfælde med en stol, strålevarmen meget begrænset, måske 40-50 grader.

Asbest kan tåle ca. 900 gr., men det var nu men som en joke

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Gå til: navigation, søg

Asbest er et byggemateriale, der tidligere har vundet stor udbredelse pga. dets ildfast og varmeisolerende egenskaber. Asbest tåler temperaturer op til 900 grader Celsius og er ikke brændbart. Af samme grund var asbest et hyppigt benyttet materiale til isolering og brandsikring, indtil det af flere omgange blev forbudt i 1970'erne og 1980'erne. Asbest er lavet af naturligt forekommende mineraler, der sidder sammen i en fin fiberstruktur. Netop de fine fibre er skyld i, at asbest ikke længere er lovligt at anvende, da støvet fra asbest kan give asbestose (stenlunger), som er en kronisk lungesygdom. Fibrene i asbeststøv kan blive ekstremt tynde – de er typisk 3.0-20.0 µm i længden og helt ned til 0.01 µm i bredden. Det er langt tyndere end de tre mikrometer, der er diameteren på de tyndeste forgreninger i lungerne. Asbeststøvet ophober sig i lungerne, og kan ikke fjernes igen. Derfor kan asbestose forværres lang tid efter, indåndingen af asbest er ophørt. Asbestose viser sig typisk først 10-20 år efter man blev udsat for asbeststøv, og er uhelbredelig. Asbestose kan med tiden føre til Lunge- og lungehindekræft.

Ideen med en jernplade er udemærket, men måske ikke den flotteste, hvad med at mure en halvmur op i gasbeton, eller evt. i gips ??
 
Venlig hilsen
 
Klaus
Arrrhh Klaus, man sætter da ikke bare lige en gasbetonvæg op i en fin stukstue med 150 år gammel brændeovn!! Nu må du lige styre dig! :)

Og gips har jeg fået kasseret i en lignende situation af skorstensfejeren - derfor min løsning med tidligere omtalte jernplade.

Jeg kalkulerer ikke med at man går ud og skærer taget af en gammel Skoda og bruger det, men man kunne f.eks. få skåret en fin rustfri plade, som spotvvs måske kunne levere.
Ideen er ikke min, men er en observation gjort for mange år siden, hvor sådanne indretninger på fødder, blev sat foran og ved brændeoven, for at de var til at være i nærheden af.

Hele konceptet med konvektion, er slet ikke en moderne opfindelse. Det kunne man sagtens tumle for 100 år siden også.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis